söndag 20 april 2008

Staketet runt Cellinistatyn är fullt av hänglås, bemålade med initialerna och namnen på älskande som har svurit att vara trogna för evigt.
ur Döden i Florens

Precis dessa hänglås betraktade jag konfunderat på Ponte Vecchio för ett par år sedan. Då visste jag inte vad de betydde, men efter fler vändor till italienska broar har jag förstått. Känns fint träffa på dem i Lucretia Grindles roman, spänningen och stämningen har nu tätnat ordentligt när ungefär hälften är kvar läsa.

2 kommentarer:

  1. Fin kärleksförklaring det där med låse. Jag hoppas att jag ska komma till Cicilien under min egenvecka! Ska kolla om samma tradition finns där.
    Signe

    SvaraRadera
  2. Ja, visst är det fint! Finns säkert även på Sicilien. Hoppas du kommer iväg.

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!