söndag 13 april 2008

Färden genom mangroven

Som en främling kommer han till den västindiska ön Guadeloupe och som en främling dör han. Francis Sancher har precis som han förutspått gått en plötslig död till mötes.

Byinvånarna har eller försöker skapa sig en uppfattning av vem han var. Likvakan över den avlidne framkallar tankar hos de närvarande. Tillsammans, men oberoende av varandra, lägger de ett pussel med bitar som handlar om den döde och berättar samtidigt sin egen livshistoria. Sancher har upprört många, varit hatad av många men också älskad. Två unga kvinnor har burit eller bär hans barn - till sina familjers fasa.

Uifrån denna by ges en bild av ett segregerat Guadeloupe som befinner sig mellan kolonialism och globalism. Det är också historien om en plats där det homogena splittras, där kännedomen om omvärlden ökar. Det nya ses både som hot och möjlighet.

Mycket bra tycker jag om Maryse Condés roman Färden genom mangroven som utspelar sig under en natt då likvakan äger rum. Den mångstämmiga berättelse hon skapat skildrar starkt de boende i det lilla samhället på ön, deras livsdramatik, kärlek och hat. Ständigt närvarande är magi, andar och de gamla sägnerna - som på något sätt ska hitta sin form i den moderna tiden.

6 kommentarer:

  1. Tycker du att bokens omslag förstärker läsupplevelsen eller är omslaget bara fult?

    SvaraRadera
  2. Ett schysstare omslag skulle nog ge boken fler läsare. Även om jag inte tycker det är fult - mer svårtillgängligt....

    SvaraRadera
  3. Åh vad jag gillar det här! En text om en bok leder till fungeringar om omslag. Ett omslag som inte ens finns med i inlägget... inte än.. undrar om förlaget tycker illa om jag lägger ut det? Det jag skriver om boken är ju i alla fall positivt oavsett vart omslagsdiskussionen tar vägen.

    SvaraRadera
  4. Jag finner omslaget tråkit och icke lockande. I alla fall för mig.

    SvaraRadera
  5. Jag hade nog inte valt boken för omslagets skull, om jag säger så. Det var miljön (Västindien) och att jag läst om boken som gjorde att den fick hänga med hem. Och boken var inte tråkig...

    Jag gillar däremot formatet på boken. En minivolym men ändå större än pocket. Skön att hålla i.

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!