torsdag 25 november 2010

Skrubben som gömde en skattkammare

Plötsligt befann vi oss i en tidsmaskin, kollegan och jag. Bibliotekariska ord som "närmagasin" och "småtrycksamling" föranledde en upptäcktsfärd till ett avlägset hörn av biblioteket numera mest använt  som förråd men sedan länge innehållande en stor skatt.

Här en databas av lådor.
Lådor med dagstidningarnas litteraturkritik från 30-talet och framåt, säkert också bakåt. Nogsamt utklippta, sammanlänkade med fina band.
Jag botaniserar. Hittar Krusenstjerna, Lo-Johansson, Lindgren, Elgström och många många fler. Varje kuvert rymmer en författare. Varje låda rymmer stora mängder material. Här kan jag stanna en stund. Stanna tiden. Bland stöket och böket hitta bekanta samtidigt som frågor väcks.
Vad sade rubrikerna? Vilka var kritikerna? Och vilka forna kollegor skapade detta arkiv av texter?
Tiden förändras och vi med den.

14 kommentarer:

  1. Å, så ljuvligt. Kan man få bo där en vecka eller två? Ni kanske kan ha det som uthyrningsrum till förtappade litterära själar...

    SvaraRadera
  2. Det finns en bädd i en annan skrubb så det kan nog ordnas :-) Välkommen!

    SvaraRadera
  3. For et fantastisk funn!

    Selv har jeg veldig liten kunnskap om svensk litteratur overhodet, men kjenner at jeg godt kunne brukt mange, mange timer i det rommet der. Og kommet ut mye klokere og med mange uventede tips.
    Om bare mitt lokale bibliotek kunne finne noe sånt ;)

    SvaraRadera
  4. Åh, så underbart.... vilket fynd! Där skulle man kunna bosätta sig (jag säger som Johannes!). Ibland hittar jag en gammal recension här bland mina böcker och jag blir helt extatisk!! (Tänk då att ha lådvis....)

    SvaraRadera
  5. Åh, vilken skatt! Tänk att få stanna där och gräva ner sig ett tag...

    SvaraRadera
  6. Jag kan lite grann sympatisera med tanken att bo i skrubben några dagar, men man skulle också kunna tänka sig att digitalisera materialet, kanske.

    Men vilket hästjobb att sitta och klippa sönder tidningar och sortera in i kuvert. Undrar om man sorterade allt om författare för säkerhets skull, eller började först när en författare började bli etablerad?

    SvaraRadera
  7. Det blir trångt i skrubben!

    Vixxtoria: Jag har inte undersökt saken närmare, men ev finns det digitaliserat på Kungliga bibl. Tror det är/var rätt vanligt med sådana här samlingar.

    Fick inget riktigt grepp om hur själva insamlingen gick till. För det verkar inte vara fullständiga klipp/författare. Får försöka hitta ngn kollega som kan berätta hur det gick till. Alternativt kanske ngn annan som läser här kan bringa ordning?

    SvaraRadera
  8. I den skrubben skulle man lätt kunna fastna...
    Tack för en fin blogg, du har en award att hämta ut hos mig

    SvaraRadera
  9. På mikrofilm finns förstås massor av dagstidningar!

    SvaraRadera
  10. Tack till "med näsan i en bok" för den fina awarden. Den står nu på bordet framför mig, fin att titta på :-)

    SvaraRadera
  11. Jodå, i början av min anställning på biblioteket hände det lite då och då att man fick gå in i skrubben och leta i klipp-kuverten i lådorna. Det var på den tiden när låntagarna skulle ha recensioner och när det gällde gamla böcker som man inte hittade i BTJ:s recensionspärmar så var det i kuverten man fick leta.
    Om någon nu skulle fråga efter en recension av en bok vet jag knappt hur jag skulle gå tillväga...det var säkert ett par år sedan det hände sist. Tiderna förändras.

    Apropå lådorna så är de snygga, skulle passa i en hall att förvara vantar och mössor i :-)
    Tack för det fina "körsbäret".

    SvaraRadera
  12. Vilken skattkammare! Så fina lådor, och så spännande innehåll! Men det känns ändå skönt att vi är mer digitaliserade idag. Då kan man spara det som står på både sida 5 och sida 6, och sedan komma åt det från nästan var som helst i världen.

    SvaraRadera
  13. Jenny B: Ja, nog är det bra mycket enklare och mer lättillgänligt nu! Internet revolutionerade mitt liv när de kom, på flera sätt.

    SvaraRadera
  14. Ah, vad fantastiskt! Jag alskar nar man kan hitta skatter fulla med Guld, det hander inte sa ofta!

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!