tisdag 9 juni 2009

Minns ni dessa herrar?

Carl Olof Josephson och Gunnar Arvidson - profilerna i bokprogrammet Läslustan som sändes i Svt i en tid före Röda rummets tillkomst, någon gång på 80-talet. Tillsammans med olika gäster förmedlades läsglädje och läslust. Dessa kloka lite äldre människor som såg ut att ha så genuint roligt och vara så intresserade och engagerade i samtalen inspirerade mig som då var tonåring. Boken Läslustan träffar jag på när jag rumsterar om i bibliotekets avdelning G - litteraturhistoria - i jakt på hyllvärmare.

I boken samsas porträtt av programmets olika deltagare, t ex Maarja Talgre och Birgitta Ulfsson, med texter av de medverkande där de berättar om sina favoritböcker. En flitig bokbloggskommentator finns med - Lena Kjersén Edman. Gunnar Arvidson ger en presentation av Lena, själv bidrar hon med fina texter om bl a Gun-Britt Sundströms Maken och Milan Kunderas Odödligheten, förutom texer om barnböcker. Enligt Arvidson "sprider [Lena] lärdomsglans över programmet."

I boken finns dessutom tittarbrev som kommit in till programmet. En bokbindare och bokbandskonservator berättar angående en fråga ställd i programmet om läsarbeteende: "Exempel på saker, som jag funnit inlagda i böcker vid läsuppehåll, är bl.a. böcklingar, tandpetare och toalettpapper." Frågor diskuteras som inte är helt olika de som uppkommer i bokbloggarna. Det är den personliga läsupplevelsen och läsbeteendet som är i centrum. Det tidlösa läsandet.

I Läslustan fanns det utrymme för det lugna pratet om böcker, det var så långt ifrån talkshow man kan komma. Det passade mitt tonåriga pensionärsjag och det skulle nog passa mig även idag.

15 kommentarer:

  1. *skratt* vet du, det är nsätan lite sorgligt vilken otroligt lillgammal nörd jag måste varit för jag kommer också ihåg dem och jag kan inte ens ha varit tonåring... GUD, hur spenderade jag min barndom egentligen..:)

    SvaraRadera
  2. Men ja! Å vad jag saknar Läslustan förstod jag nu. Det är så bokprogram ska se ut. Men det måste ju vara precis rätt programledare och gäster - som det ju också var! Bra koppling du gjorde till bokbloggar :)

    SvaraRadera
  3. Tänk jag hade faktiskt glömt bort det programmet, men när det gick så följde jag det slaviskt. Älskade det hängivet, så tonåring jag var. Hmm...ja dessa vilda tonår. :)

    SvaraRadera
  4. Jag minns också, jag minns också! Jag var väl knappt tonåring på den tiden, men tv-utbudet var inte så stort.

    Har ni förresten tänkt på att på den tiden var det böckerna som var i fokus, och inte vem som skrivit dem?

    SvaraRadera
  5. Åh käraste boknördar! Tänk att vi satt där - bänkade framför farbröderna!

    Vixxtoria - det du skriver började jag också formulera men orkade inte riktigt igen. I Läslustan var det inte författarna som satt i medialt välplacerade i tv-soffan! Läsandet var det viktiga!

    SvaraRadera
  6. O ljuva minnen,det var otroligt kul att vara med i Läslustan - som sändes från Sundsvall.
    Förutom stamgänget Gunnar, Carl-Olof,Bertil Widerberg (och jag rätt ofta),så dök olika författare upp i programmen och berättade om sina litteraturfavoriter.(Den som oftast dök upp var Bodil Malmsten.)
    Den författare som gjorde allra starkast intryck på mig var den tuffa Kerstin Ekman - hennes kunskaper om jakt imponerade lika mycket som hennes vitterhet och esprit.
    Jag saknar Carl-Olof Josephson och Gunnar Arvidsson så att det gör ont.

    Må boklössen bita dig. dyra Hermia, om du gömmer Läslusta-boken i ett dunkelt magasin ....
    Lena K E

    SvaraRadera
  7. O, de där farbröderna! Minns dem med värme.
    Lena, menar du Bertil Widerberg som i tidskriften Jurys grundare/utgivare? En mycket mysig man! När Jury las ner förklarade han att: "Jag har fyllt 82 år, nu är det dags att gå vidare." Barnböcker, närmare bestämt. Han brinner för en idé med barnböcker på dagis.

    SvaraRadera
  8. Åh ja... nostalgi- jag brukade inte vilja missa ett enda avsnitt av just "Läslustan"... Gunnar Arvidsson saknar jag också- underbar humor hade han och den där speciella glimten i ögat.

    SvaraRadera
  9. Ständigt denne BERTIL WIDERBERG!
    På LÖRDAG
    finns det rolig anledning för alla oss som beundrar Bertil Widerberg
    (och Ture Sventon)
    (och En Bok För Alla)
    (och Läslustan på tv och på biblioteken) (och morfäder)
    (och barnbarn)
    (och tidskrifter)
    (och Jury)
    (och bra barnböcker)
    att hurra högt
    samt svinga svartvinbärsaftglaset!

    lena kjersén edman
    Bertil-, Carl-Olof-, Gunnar-, Läslusta-vän
    P S DU är väl med i En Bok För Allas vänner?

    SvaraRadera
  10. Vilket underbart inlägg! Jag minns också Läslustan (med stor saknad) från mina tonår. Tror inte att jag i allmänhet kastade mig över böckerna som rekommenderades på samma sätt som jag antagligen gjort i en något mognare ålder. Men samtalen! Det var så inspirerande att få höra vuxna tala om böcker på det sättet! Finns inget senare program som kan mäta sig med Läslustan...
    /Titti

    SvaraRadera
  11. BERTIL WiDEBERG
    (som lanserade idén om Läslustan)
    och
    ULF STARK
    fick idag
    13 juni 2009

    En Bok För Allas
    fina Läslustspris!

    Grattis grattis!!!!

    SvaraRadera
  12. Arvidson och Josephson är stora läsförebilder. När andra diggade pojkband diggade jag dem...

    Instämmer i Lenas Grattis!

    SvaraRadera
  13. Hej!
    kopierade din bild...
    Hoppas det var okay!
    Läser din blogg med stort nöje :-)
    /ewa

    SvaraRadera
  14. Mitt blogginlägg finns här http://pratabok.blogg.se/?tmp=17210904
    MVH ewa

    SvaraRadera
  15. Trevligt ha dig här, Ewa! Och visst får du låna min bild...

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!