lördag 7 juni 2008

Gung-gung

Fästmannen har alltså en segelbåt*. Idag tog vi den från vinterviste till sommarhamn, en ca 4 timmars färd efter Gävlekusten. Innan jag blev motvillig medseglare närde jag en romantisk bild av seglarlivet. Såg framför mig hur man kan ligga i fören med en god bok. Men vad då "ligga" i fören? Där är ju seglet! Att segla betyder att vingla än hit än dit och även om jag inte lider av sjösjuka är det ändå inte helt bra förutsättningar för avkoppling. Dessutom - svisch: bommen, svisch: bommen. Det finns ett och annat att akta sig för.

Försöker fästa blicken på horisonten istället, tittar på måsarna som jagar fisk. Tänker på hur en slags mind map över mina läsval skulle se ut. Bloggarna jag läser har helt klart förändrat mitt sätt att välja läsning. Kanske läser jag inte jättemycket jag annars inte valt eller hittat till men jag läser saker och ting i en annan ordning, av inspiration från er andra. Det är intressant att se hur flera ibland läser samma böcker, hur roligt det är att läsa samma sak som andra för att direkt ta del av och sätta sig in i andras upplevelser. Detta utan att läsa organiserat i bokcirkelform. Jag tror jag skulle bli stressad av att vara med i bokcirkel eftersom jag ändå väljer läsning mer lustbetonat efter vad jag vill läsa just nu. Men trots det kommer jag att leda bokcirkel i höst. Men helt och hållet i jobbets regi... En bok jag tänkt läsa ett tag är Ser mitt huvud tjockt ut i den här? Plockade med den hem från jobbet i torsdags och snart är den utläst. Hade nog inte valt den så där direkt om jag inte stött på den hos Bokbabbel. Det snabba blippandet mellan olika bokbloggar tror jag får mig att reagera som på smygreklam. Jag blir sugen och nyfiken, ibland utan att ens registrera att jag blir det. Bättre "reklam" finns knappast?
En annan sak jag tänker på är måsarna. Nog måste det ha hänt att en stackars mås tagit miste på en fisk och ett drag? Båda glittrar, rör sig i vattnet. Tänk att få en mås på kroken. Vad gör måsen? Vad gör fiskaren? Hur dödar man en mås?

*För min fästmans skull är jag glad att han var båtägare redan när vi träffades för snart 3 år sedan. Jag hade (och nu ber jag om ursäkt till alla seglare inklusive fästmannen) protesterat massivt mot att köpa en sådan jättebebis. Om ni visste vad mycket omsorg en redan fin båt kräver! Jag gillar vatten, att ta mig fram på havet och känna vinden i håret, eller att ro över glimrande sjö men segling är inte min grej. Jag blir för rastlös och är dessutom alldeles för lättfrusen. När andra sitter i små käcka linnen har jag lager-på lager-på lager - när det är högsommar och ca 25 grader varmt.
Se Signes tolkning av fotot ovan!

7 kommentarer:

  1. Åh! Du har mitt största medlidande.

    Själv var jag med om en segling från Oslo till Danmark för ett antal år sedan utan en ENDA liten vindpust. Snacka om utmaning!

    Vi kan väl bilda förening, vi rastlösa och lättfrusna. :-)

    SvaraRadera
  2. Tack för sympatier! Det värmer ;-)

    SvaraRadera
  3. kul att jag "inspirerade" dig, jag håller med om att det är kul med bokbloggar och när människor oberoende(?) av varandra läser samm sak.
    borde jag genast påbörja "En halv gul sol" eller ta med den till Götet i höst?

    SvaraRadera
  4. Ja, tack för inspirationen! Och ja! Du bör om inte påbörja så i alla fall definitivt packa ned en "Halv gul sol" inför hösten!

    SvaraRadera
  5. Du har inte mitt största medlidande. Önskar träffa en man med stor segelbåt och stor livslust! Älskar vatten och vinden och klucket och stillheten och ensamheten.
    Signe
    ps
    har målat fritt från ditt fotografi

    SvaraRadera
  6. Jeg har altså også en seilbåt - en svensk(!) Omega. ;-) Kombinasjonen aktiv seiling og lesing er ikke optimal - men lesing når man har ankret opp er genialt. Da setter man umåtelig pris på at det er stille og lungt. Alt har sin tid. Det er noe med det. Det er der avkoblingen ligger. Å la ting ta sin tid. Bøker og seiling tar sin tid.

    SvaraRadera
  7. Leselama: Tack för tipset! Ankaret är helt klart alldeles för outnyttjat på fästmansbåten.

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!