söndag 16 januari 2011

Utan fjärrkontroll

Det verkar vara många med mig som läst del 1 av På spaning efter den tid som flytt, Swanns värld, en vanlig, till sin helhet eller i bitar, obligatorisk läsning under litteraturvetenskapens kurs A. Genom lite letande i det stora nätet hittar jag hos en annan Proustläsare en dikt jag söker. Det är "Icke-läsning" av Wisława Szymborska ur samlingen Här:
Köper man Prousts verk
får man ingen fjärrkontroll med sig från bokhandeln
man kan inte zappa
över till en fotbollsmatch
eller en frågesport och vinna en Volvo

Vi lever längre,
men mindre exakt,
i kortare meningar.

Vi reser fortare, oftare, längre bort,
fast i stället för minnen kommer vi hem med foton.
Här står jag med någon kille.
Det är visst mitt ex.
Här är alla nakna,
så det är väl på någon strand.

Sju band - gud bevare.
Kunde de inte ha sammanfattat, kortat,
eller visat det hela i bilder.
Det gick en TV-serie med Dockan
fast min svägerska säger att det var någon annan på P.

Och förresten, vad var han för en?
Han låg visst till sängs och skrev, år efter år,
papper efter papper
med hastighetsbegränsning.
Men vi kör på högsta växeln
och är – ta i trä - friska.
Att Proust inte kortfattat sig är jag glad över, även om jag undrar hur lång tid de egentligen tar men också över varför hans romaner väcker en sådan längtan efter att både läsa och ha kvar. Dikten berättar vår samtid på ett träffande sätt tycker jag. Jag begränsar gärna hastigheten, lever i långa meningar.

4 kommentarer:

  1. Jag tycker mycket om den dikten- tiden är ur led... (och vi med den)- det mesta går alldeles för fort nuförtiden.... Jag har bara läst två band i Prousts "På spaning etc- det kom ut en hel radda fina inbundna (tror att de var gröna) upplagor för sisådär 25 år sedan. Tyvärr är Proust "not my cup of tea"- men jag önskar att han vore det.

    SvaraRadera
  2. Otäckt är det men de bokstäver jag ska skriva i för att skicka det här inlägget är prost... Säkerhetsprogrammet kan inte riktig stava men annats har det fattat galoppen!
    Vilken tänkvärd dikt - jag håller med om att vi rusar på, man skulle bli lite långsammare. Nyttigt för både kropp och själ.

    SvaraRadera
  3. Ja, jag skulle absolut inte vilja zappa och snabbspola i Prousts verk, men jag önskar att det vore enklare att kliva in i och ur dem då och då när jag behöver det för själen. Kanske en Proust Theme Park...? Nej nej nej, haha!

    Du kanske redan har sett den här sketchen, som jag älskade redan innan jag läst en rad av Proust:

    http://www.youtube.com/watch?v=uwAOc4g3K-g

    SvaraRadera
  4. Haha, tack för länken, Jenny B. Den hade jag inte sett, har överhuvudtaget sett rätt lite med humorgänget...

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!