lördag 14 augusti 2010

Chic lit

Tidningen Elle följde med hem idag efter ett snabbt stopp i affären. Jag fastnar bland de blanka sidorna, bland annat för en annons. Inte så mycket för vad den ska sälja, även om kläderna är fina, utan för böckerna som finns med i den.

På vänstra sidan i tidningen: en kvinna lutad mot en trave böcker. F. Scott Fitzgerald, Truman Capote, Patrik Süskind, Georges Simenon är författarnamn jag lyckas utläsa. Bilden finns här, till höger. Hon har en fin läshöst framför sig. Eller?

På högra sidan i tidningen: En ung man ligger fördjupad halvvägs in i en tjock roman. Kvinnan (från vänstra sidan) sitter bredvid utan bok, blickar in i kameran. Bilden hittar jag ingenstans.

Söker på nätet och hittar flera versioner med bokliga par från samma företag. Det är mannen som läser. Nu kan jag inte riktigt bestämma mig: Ska jag bli glad över att en ung man lyfts fram som läsare? Eller ska jag bli irriterad över att inte båda fått en bok i sin hand, för att mannen är den som signalerar något slags bildning? Eller ska jag tänka det är fint litteraturen figurerar i detta sammanhang och inte helt enbart som en accessoar (han ser ju faktiskt ut att läsa i boken)? Bilderna och kläderna ger ju ändå en ganska smakfull inramning åt litteraturen.

6 kommentarer:

  1. Jag håller verkligen med om att det är en svår fråga! Om det nu var flera bilder så kan man ju sannerligen tycka att det kunde vara lite variation. Ibland läser han, ibland läser hon, ibland läser båda. Ibland läser de högt för varandra, ibland läser de tillsammans (det borde väl kunna bli lite romantiskt?)...

    Om man nu ska fundera ännu längre kan man kanske undra varför inga kvinnliga författare fanns i högen kvinnan lutar sig mot...?

    SvaraRadera
  2. Ja..
    Glömde kommentera de manliga författarna. Oavsett vad som finns i resten av högen är det just dessa namn som syns på bilden i tidningen.

    SvaraRadera
  3. Ja, jag blir också kluven när jag ser sådana här bilder. Skall man vara glad över att litteraturen får vara med? Eller sucka åt att den blir en accessoar bland andra? Och hoppas att flickan tröttnar på att titta på sin läsande pojke och plockar upp en bok, hon med? Man får väl hoppas på att det blir trendigt att vara intellektuell, och att några nya bokälskare blir kvar när trenden blåst över.

    SvaraRadera
  4. Gärna en intellektuell "trend"... Eller läsningen som en del i nördtrenden...

    SvaraRadera
  5. Intressanta funderingar! Personligen har jag svårt att se införandet av det intellektuella i det bruk som görs i dessa och liknande annonser (flera andra, kommersiella billiga såväl som dyra, lite snofsiga, märken gör samma sak i höst). Svårt att se att bildning och intellektualitet får vara med. Däremot en försåtlig bild av desamma, en chimär av rätt påfrestande karaktär. Dessa chica, tweedvonoben, dåtidsmurriga ungdomar. Med klack, nylonstrumpor med linje baktill, käkben och isig tystnad. Som om alla drog paralleller mellan vinrött läppstift och markanta glasögon och inteligensia... Jag är säkert väl hård, men blir trött på dessa trender där företagen är så desperata att inte missa tåget att alla måste göra samma. Att därtill trampa så flagrant i klaveret vad gäller kvinnligt och manligt, damer som ligger och sträcker sig i en ytan medan den förkovrande herrn är vetgirig och ansvarsfull blir helt enkelt för mycket. Om det är stil de vill uppnå, tycker jag att det hade varit betydligt stiligare tvärtom.

    SvaraRadera
  6. On word arts: Inte är du hård i dina ord... Det finns kanske en ironi i bilderna, även om jag tror det är att tro för mycket om dem.. Märkligt ändå valet sammanföra det chica m litteraturen. En mismatch.

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!