lördag 12 juni 2010

Jag skulle snart kunna lära mig segla här, men jag vill inte.

Jag får tag i en bok till, SLÅ KNOPAR, SPLITSA, TAGLA, det är nog den rätta för mig, "boken kräver inga förkunskaper...behandlas med samma systematiska tydlighet... med enkla och lättfattliga instruktioner om hur man gör prydnadsknopar, från hohenzollerknop till makramé". Jag läser i en lättfattlig bok för nybörjare. Sömntabletten har jag redan tagit. Vad kan det bli av mig, om jag börjar först nu? När kan jag ge mig av, och hur? Jag skulle snart kunna lära mig segla här, men jag vill inte. Jag vill ge mig av, jag tror inte att jag kommer att behöva något mer, att jag någonsin i livet behöver förstå vad termerna trimma, trimma in och vältrimmat betyder.

Ett citat ur pågående läsning, Malina, abrupt taget ur sitt sammanhang. Ett citat som belyser min egen ambivalens inför jättebebisen, makens segelbåt. Just idag är jag allra mest lycklig över att inte vara med på 4-5 timmars turen från vinter- till sommarviste. Över att min käre make hittat en annan sailor som inte räds vatten - för en dag som denna torde det vara mer vatten i än utanför båten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!