fredag 7 december 2007

Att leka

En allmän längtan efter lek och att hitta tillbaka till barndomens frihetskänsla där varje sommar var en evighet och varje vinter full av meterdjup snö har infunnit sig hos Hermia. Livet som vuxen känns ibland alltför ansvarsfullt och upptaget. Och vuxen ska man ju vara nu är det tänkt. Ganska länge till, faktiskt.
Konstnärerna som jobbar nära mitt lilla bibliotek har erbjudit mig att komma till projektlokalen och vara kreativ när längtan efter lek blir stor. Det ser jag fram emot att göra. Den ena av dem sa något som liknade "man måste ta lek på allvar för att den ska vara på riktigt" och det ligger något i det. Man måste gå in för leken. Små glimtar av det kan jag hitta i min vardag men periodvis är det svårt att finna, fast det är när det känns tungt som man nog behöver det som mest.

Att blogga är lite som att leka för mig. Här kan jag göra som jag vill. Ingen lägger sig i (Hermia har i alla fall inte än fått besök av "Bloggupproret"). Att leka med ord är en skön lek och jag önskar att jag kan vara med på den skrivcirkel som finns i min närhet vid något tillfälle.
Min älskling drar sitt strå till stacken för att jag ska få vara lite mer som barn och läser högt för mig innan sovdags. Tove Janssons Sent i november är fantasisk högläsning och det är svårt att inte vilja höra mer.
Hur leker du som vuxen? Hur hittar man tillbaka till känslan som barn?

Bild från www.fotoaktuen.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!