lördag 6 april 2013

Är Alltings början en gammal bok?

Tiden mellan vad som är nytt och gammalt är kort. Alltför kort. Eller kanske godtycklig. Jag tänker på det när jag avrundar läsningen av Dagens nyheters kulturdel med temasidan "Lotta Olsson tipsar". Dagens tema är "Familjer" och bland de nya böcker som Olsson tipsar om nämns Merethe Lindströms Saknade, Mikael Fants Vattnet i mars, David Safiers Dålig karma och Caroline Nylanders Du satt på Karlavagnen. Som exempel på gamla böcker om familjer nämns Mark Twains Huckleberry Finn, William Shakespeares Kung Lear, Ursula LeGuins Tehanu och, vilket får mig att reagera, Karolina Ramqvists Alltings början. Den "gamla" Alltings början utgavs alltså i juli 2012...

Jag blir lite beklämd när jag läser detta för det säger något, signalerar något, om synen på vår tids litteratur som färskvara, bruksvara och konsumtion. Det är en syn på litteratur jag har svårt för. Jag tycker vi lätt missar litteraturens möjlighet att att vidga vårt inre, utmana våra tankar och att upptäcka nya, andra världar. Att litteraturen, oavsett vilken form den har, istället blir till en del i ett i övrigt snabbgående samhälle. Knappt har jag blinkat förrän den nya litteratur jag ännu inte hunnit läsa blivit gammal.

6 kommentarer:

  1. Bra sagt! Det snurrar väldigt fort, höstens böcker känns redan passe och media hjälper verkligen till där några aktuella författare valsar runt i alla program.

    SvaraRadera
  2. Och försök att leta efter en "äldre" bok på en internetbokhandel.... Suck. Jag tycker mkt om antikvariet.net men det är ju LÖJLIGT att "en vanlig bokhandel" inte saluför ngt äldre än... 7 månader?

    SvaraRadera
  3. Det uppstår någon märklig krock mellan en långsamhetskultur (=läsning och reflektion) och en nästan snabbmatskultur som är väldigt frustrerande.

    En inbromsning av hela flödet skulle jag gärna se. Tur det finns både antikvariat och bibliotek.

    SvaraRadera
  4. Godt sagt! Eg synest på mange måter lesinga skal haldast utanfor det heseblesande samfunnet vi elles lev i. Romaenen er jo nesten det einaste mediet som framleis ikkje går fort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, att värna långsamheten känns kanske allt viktigare..

      Radera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!