söndag 10 februari 2013

Alla ger sig av

I morse läste jag ut en bok som lockade mig till sig från mitt biblioteks nyhetshylla: Alla ger sig av skriven av Wendy Guerra. Författaren intervjuas i ett av Karavans nyare nummer men det är först när jag läst en bit in i boken som jag inser att jag läst om den tidigare. Inte heller tänker jag på, när jag lånar den, hur aktuell den är.
För platsen som alla ger sig av ifrån är Kuba. Guerra berättar i dagboksform om livet där med start när huvudpersonen Nieve (=snö) är 8-9 år och lever med först en labil mamma och sedan en grym pappa. Uppväxten sker i en kulturell miljö, som begränsas och oroas av att åsikter och tankar inte kan uttryckas högt. Sedan följer möten med vänner och älskare, inramade av berättarens egen osäkerhet. Berättaren är fånge i systemet och alla relationer tycks opålitliga eftersom de allra flesta i hennes närhet drivs av en rörelse bort. Bort från Kuba. 

Det var fint att denna starka och poetiska skildring utgiven av Tranans förlag kom i min väg. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!