tisdag 3 april 2012

Pågående - En dåres försvarstal

När jag läste t ex Röda rummet och Hemsöborna för länge sedan så var jag väldigt medveten om att det var Strindberg jag läste. Det var en bok av Strindberg - den store författaren - som jag höll i min hand. Nu en tredjedel in i En dåres försvarstal tänker jag inte så mycket på att jag läser Strindberg. Han står inte upphöjd och till synes svår mellan texten och mig, vilket känns väldigt skönt. Särskilt som han så mycket sägs vara i texten.
Däremot känns Lena Einhorns Siri märkligt inflätad i läsningen. Så inflätad att jag ibland tror mig ha läst Strindbergs egna ord tidigare. Fast det har jag inte. Detta är nytt och språkligt fräscht för mina ögon. När jag läser ser jag skådespelaren Linda Zilliacus framför mig, hon som spelade Siri von Essen i Svt:s dramaserie om Strindberg från 2008, där Jonas Karlsson spelade författaren. Den serien finns att låna på mitt bibliotek, jag tror jag ska göra så. Och i efterhand tror jag att jag lyssnar på P1:s bokcirkel. Nu njuter jag i solen, firar förpåsk och undrar om boken kanske kommer att vara slut redan innan årets påskresa börjar. 

7 kommentarer:

  1. 1. Har du biljett till Tribadernas natt (Stadsteatern Stockholm)?
    2. http://en.wikipedia.org/wiki/Chapelle_du_Rosaire_de_Vence

    JaniVarberg

    SvaraRadera
  2. 1. Nej, tyvärr. Men tack för tips. Ska du se?
    2. Ja, jag har undersökt närmare nu och mindes med makens hjälp att jag sett en dokumentär som kapellet. Jag hoppas vi kommer dit!

    SvaraRadera
  3. Jag håller också på med försvarstalet, men tycker att det är lite tungt. Trots att det inte alls känns gammalmodigt eller så, får jag liksom inte till det. Tar också och laddar hem Bokcirkeln, hade helt missat att de läser Strindberg nu i vår.

    SvaraRadera
  4. Hörde bokcirkeln idag och det var riktigt spännande. Har inte läst men det gjorde faktiskt inte så mycket man hade behållning ändå :-)

    SvaraRadera
  5. Åh, ska du till Frankrike i påsk?? VAd roligt!! Hoppas du får en både spännande och avslappnaned resa med många intryck och god mat!

    Strindberg är jag fortfarande märkligt osugen på trots Strindbergår. Läst och sett en del jag gillat tidigare men föredrar ändå som så många Ibsen, om jag måste välja.:) Fast det behöver man ju lyckligtvis inte.:)

    SvaraRadera
  6. Underbart! Tack för att du skapar kulturellt mervärde i våra liv!

    SvaraRadera
  7. Jag läste Lena Einhorns Siri i vintras. Den största behållningen för mig var framförallt det my starka & fina porträttet av Siri som människa den ger. Jag tyckte också om atmosfären och tidskänslan- en liten pärla var det allt:)

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!