söndag 15 april 2012

Mismatch

Kan det vara något med tempus som är annorlunda? Jag testar och gör i mitt huvud om meningar, byter imperfekt mot presens och får på så vis en mer levande, spänstigare text. Men när jag svänger förbi bokhandeln och bläddrar i del 2 ser jag att den också är tillbakablickande, fast att mitt minne säger något annat. Så tempus är det inte. Kan det istället vara avsaknaden av en reflekterande vuxen författarröst som gör att jag finner texten platt? Eller är det just själva innehållet, om den lille pojken och barnperspektivet, som inte triggar mina litterära smaklökar?

Faktum är att Knausgårds 3:a får mig att göra något som jag annars aldrig gör - jag skumläser. Fast nu har jag bytt bok och den rosa Min kamp får åka med outläst i cykelkorgen, tillbaka till biblioteket. Det känns lite tråkigt faktiskt, jag trodde vi hade funnit varandra. Författaren och jag.

6 kommentarer:

  1. Jag som är helt frälst! Jag spär ut sjätte delen med annan läsning för att jag annars vet att jag kommer att lida av för svår abstienens när den är slut. Kanske var det bara fel tid? Kanske kan du ge den en chans till senare? Eller varför inte läsa den på norska i stället? Kanske är det bara översättningen som gått för fort?

    SvaraRadera
  2. Jag läser den på norska och det har blivit många pauser. Tror jag har pausat för gott med Knausgård faktiskt.

    SvaraRadera
  3. Åh, vad tråkigt att du inte fastnade i 3:an...Jag fullkomligen dyrkade ju del 2 som tog mig med absolut storm- så jag håller med om att kampen del 3 inte alls var samma höjdare. Men med det sagt tyckte jag ändå my om även denna. Hoppas verkligen att du ändå fortsätter följa vår käre Knausgård!

    SvaraRadera
  4. Alltså t o m del två var jag också helt frälst. Är nog nästan mer besviken på mig själv än på författaren i detta fallet.. Den kanske behöver ligga lite på lagring först, innan den lockar mig.. (även om det inte gör själva personen i boken äldre..).

    SvaraRadera
  5. instämmer ang. originalspråk - och gärna som hörbok.

    /gillade alla delar men hade rejäla svackor i 3:an eller 4:an, , för att inte tala om essädelarna i 6:an : )

    SvaraRadera
  6. Jag läser på norska men har kommit ihop mig med författaren redan i tvåan. Men jag hoppas att jag kommer att gilla barnpersp i trean mer.

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!