onsdag 21 december 2011

Gilla vintern

"Det hade blivit mildare i luften. Man såg ingenting omkring sig för fallande snö och mumintrollet greps av samma hänförelse som han brukade känna om somrarna när han vadade ut i sjön. Han slängde badkappan av sig och kastade sig raklång i en driva.

Vinter! tänkte han. Man kan ju tycka om den!"

Ur. Trollvinter av Tove Jansson


Själv tycker jag mörkret sänkt sig även över dagarna, men snart vänder det och med ljuset kommer kanske, förhoppningsvis, även energi och läsork tillbaka.

1 kommentar:

  1. Trollvinter är en av mina absoluta favoriter som jag alltid läser i januari och februari i skolår 3. Den är underbar att läsa högt. Bifoar en länk till ett trollvinterfoto. God Jul önskar jag dig och stort tack för alla fina texter under året!

    http://joanna-ochdagarnagar.blogspot.com/2010/12/det-ar-inte-utan-att-jag-kanner-mig.html

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!