måndag 25 april 2011

Helt kort om ett stort hus, en stor roman

Den är utläst nu Nicole Krauss Det stora huset. Tänk vilken berättare hon är - förhoppningsvis med många historier kvar att dela med sig av. Hennes smarta, vackra, djupa, sorgliga och mogna roman har gjort starka intryck på mig. Men det är en roman varje läsare borde få upptäcka på egen hand, varje läsare borde själv få öppna de lådor den utgör. Därför skriver jag inget mer om den. Eller jo, en sak till. Språket. Översättaren, Ulla Danielsson, låter den vackraste, klaraste, svenskan flöda över sidorna. Fint. Lova att du läser. Gör det.


(Länkar till New York Times recension för att jag själv ska komma ihåg vad boken handlar om och för att kritikern beskriver den bra.)

6 kommentarer:

  1. Jag har bara läst en bok av henne, men hon är klart värd att läsas mer av.

    SvaraRadera
  2. beställd på bibblan. tack för recensionslänken!

    SvaraRadera
  3. Yes! Jag har läst den på engelska men skall läsa den på sv också.
    Och hon kommer till Stockholm nästa vecka!

    SvaraRadera
  4. Jag läser boken nu! Och har mycket kvar, min lyckans ost! Tyckte om den efter 1,5 sida!

    SvaraRadera
  5. Härligt:) Jag har ännu inte läst den, men däremot har jag den stora glädjen att få gå & lyssna till henne på tis i nästa vecka då hon kommer till int.nat.författarscen. Jag tyckte my om Kärlekens historia, och hennes Man utan minne väntar i bokhögarna, så det ska bli super att få se henne. I går var vi på samma evenemang, då med Tom Rachman: hans De imperfekta blev inköpt (är jättenyfiken på den & har höga förväntningar efter allt gott jag hört- pojkvännen har precis läst ut den och var väldigt positiv:)och för en gångs skull tog jag mod till mig och fick en fin autograf dedikerad till mig oxå...alltid lika kul:D

    SvaraRadera
  6. Jenny: Fint med Tom Rachman! Jag gick förbi hans bok på jobbet (bibblan), såg hans bok tänkte att den kändes bekant men lånade inte. Såg sen Babels intervju så nu står jag i kö på boken, någon annan hann förstås före...

    Hoppas mötet med Krauss blir lyckat! Kanske får du en till dedikation då? :)

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!