söndag 21 oktober 2012

På spa med Knausgård

Det var ju BokSPAning i helgen, i Alfta närmare bestämt. Jag packade Knausgårds femma och åkte genom ett regnigt landskap för att komma till Alfta Qurens gula stora hus med vindlande korridorer och förvirrande trappor men ändå med ett stort lugn och värme och massvis av inbjudande läsplatser. Särskilt varm var bassängen med sina 34 grader.

Men det var inte bad jag ägnade mig mest åt utan åt litteratur och läsning. Initiativtagaren Anette/Feelgoodbibliotekarien bjöd tillsammans med sina samarbetspartners, bl a Karin Berg/Enbokcirkelföralla, på en helg med god mat, afternoon tea, morgonyoga, lästid, tipsande om böcker och samtal om Cecilia Samartins Drömhjärta som både hissades och dissades i bästa samtalston. Ibland slirade vi mellan privatliv och arbetsliv - men någon övertid blev det aldrig tal om. Detta var en helg helt ägnat åt mitt eget läsintresse och jobbhjärnan var långt ifrån inkopplad.

Kanske blir man inte en godare människa av att läsa men läsande människor tenderar hur som helst att vara ytterst vänliga och öppensinnade. I alla fall de som slutit upp i Alfta. Därför ser jag tillbaka på en mycket trevlig helg med fina samtal och möten, t ex med Den besatta som åkt ända från Varberg.

Om du vill göra samma sak som Hermia - spana in det här... 

Och så några bilder
Innehåll i godispåse
Utsikt från favoritläsplatsen
Läsning pågår
Bordssällskap
The Reading Lady - Feelgoodbibliotekarien

4 kommentarer:

  1. Så underbart det låter. Kan man åka tåg dit?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var verkligen jättemysigt! Tåg till Bollnäs och så buss därifrån till Alfta (ca 2 mil) med ca 20-30 min väntan mellan tåg och buss.

      Radera
    2. Tack för svar. Jag skulle gärna vilja åka. Skafunderaengångtill :-)

      Radera
  2. Vilken fin godispåse! Sådana där omtänksamma detaljer gör att man mår riktigt bra.

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!