tisdag 28 maj 2013

Källklart - självklart

Det går undan i Cold Spring Harbor. Richard Yates slösar inte med orden, han skriver på ett sätt som jag inte kan kalla något annat än avklarnat. Ordens kombinationer är klart källvatten.
I centrum står familjen Shepard - Charles som sörjer att han inte kallats till krig, hans dåligtmående och drinkande fru och deras odåga till son. Men odågan, Evan, blir stor och gifter sig två gånger med mer eller rmindre lyckade resultat. Om männen i familjen men framförallt om kvinnorna omkring dem berättar Yates. Och återigen påminns jag om hur fenomenal han är på att skildra just kvinnor! Här finns de unga fruarna och de äldre mammorna, vilande på gränsen till sammanbrott.

Livet i 40-talets Cold Spring Harbor lunkar på med en alldeles egen dramatik. Det är ingen lycklig harmonisk familjesaga. De är alla olyckliga på sina egna vis. Livet blir som det blir, men kanske blir det en dag lite bättre?

Kommer fler böcker av Yates att översättas till svenska, tro? Jag hoppas det!

Tidigare har jag läst Revolutionary Road och Easter Parade. En som har gjort ett längre djupdyk är Ingrid.

2 kommentarer:

  1. Richard Yates ... jag blir helt lyrisk och om det är någon investering jag inte ångrar så är det den i samtliga hans romaner (och novellsamlingar).

    SvaraRadera
  2. Vilken fin samling du byggt upp!

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!