onsdag 29 juli 2009

Hermia besöker Shakespeare and Company 090718

Det är lätt att bli hänförd av en plats som bokhandeln Shakespeare and Company på 37 Rue de la Bûcherie i Paris. Det är ett ställe som andas litteratur och historia - många olika kulturpersonligheter har sökt sig hit sedan 1951 då bokhandeln öppnade. Grundaren George Whitman verkar enligt samma intentioner som Sylvia Beach, som tidigare drev en bokhandel med samma namn men som förstördes och stängdes under andra världskriget. Bokhandeln var och är idag en levande mötesplats för författare och deras publik och under året arrangeras kurser och författarträffar. Bokhandeln är fylld av gamla och nya böcker, de vindlar sig högt upp längs väggarna. Det är lite trångt mellan hyllorna. Här och där sitter människor och bläddrar i böcker, läser en bit. Många går precis som jag med kameran i handen, lite inkräktande på friden. För där finns något slags frid trots myllret av människor.
Jag går förbi pianot och uppför den snirkliga trappan. På övervåningen finns en boksamling som inte är till salu men som man uppmuntras att läsa i på plats. För den som behöver arbeta lite mer ostört finns ett litet krypin att skriva i, försett med en skrivmaskin. Ett par bäddar, som många stora författare sägs ha vilat huvudet på, står i ett av rummen. De lånas visst ut även idag till människor som tillfälligt behöver slå sig till ro en stund. Bokhandeln är uppenbart ett populärt turistmål där den ligger nära Seine, med utsikt mot Notre Dame. Men på något sätt har ändå vad jag uppfattar som en slags ursprunglig charm bevarats. Det är lite så där nonchalant bohemiskt, välkomnande alla världens bokälskare.

14 kommentarer:

  1. Visst är det ett underbart ställe!?? Köpte du något? Jag köpte en vegetarisk kokbok (förstås) och har nu en finfin stämpel och ett bokmärke där ifrån i.:-)

    SvaraRadera
  2. Nä, jag köpte inget. Blev nog lite för distraherad av alla människor och alla böcker för att komma loss med att shoppa. ;-)

    SvaraRadera
  3. Åh, der skulle jeg gjerne ha vært, Hermia!

    SvaraRadera
  4. Vilka härliga foton! Tack för bilderna och för din stämningsfulla skildring!

    SvaraRadera
  5. Tusen tack!!! Jag skulle så gärna vilja åka dit, men jag har ingen Paris-resa planerad på länge. Det ser så himla mysigt ut. /Therese

    SvaraRadera
  6. Åh, nu längtar jag tillbaka! Det var två år sedan jag var där senast... känner starkt att det vore läge för ett återbesök snart!

    SvaraRadera
  7. Läste om stället i Vi Läser och blev jättesugen på att en gång i mitt liv besöka stället, så därför blev din härliga skildring av bokhandeln dubbelt så intressant. Väldigt roligt att få ta del ditt intryck och dina fina foton. Tack!

    SvaraRadera
  8. Tack för era fina kommentarer! Hoppas ni som inte varit där kommer dit och att ni som varit där får återse bokhandeln!

    SvaraRadera
  9. Så många lockande foton.... jag botaniserade också där inne på 80-talet... oförglömligt.

    SvaraRadera
  10. Hallå! Du är tillbaka! Ingen idé att läsa hos Hermia tänkte jag hon har ju semester, men tji fick jag. Önskar att jag var med till bokhandeln i Paris!!!
    Morslillaolleteet är supergott!!

    SvaraRadera
  11. Råkar vara på semester i Paris och såg ditt inlägg om Shakespeare & CO först idag! Imorgon ska jag definitivt dit! Tack för tipset!

    SvaraRadera
  12. Sanna - Vad roligt! Hoppas du trivs..

    SvaraRadera
  13. Ja det var ju helt underbart!!!!
    Så mycket Lost Generation-böcker har jag aldrig sett på en och samma gång... =D Jippie! Paris är fantastiskt!

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!