onsdag 14 maj 2008

Otrogen läsning?

Just nu förstår jag inte min egen läsning. Det är som att så snart jag uttryckt vad jag ska läsa, skriftligt här, väljer något helt annat, ur en inte ens påtänkt läshög.

De vilda detektiverna, en jättebra roman som jag skrivit om, har t ex fått ge vika för annat. Jag skriver att jag sällan läser deckare och läser... deckare. Sträckläste, med början i går kväll, Arne Dahls Dödsmässa. En riktigt bra deckare som tur är. Av de fina böcker jag köpte för ett tag sedan har jag läst en. En av tre. Trots att de lockade och alltjämt lockar mig.

Ett test för att se om teorin att jag inte läser det jag skriver att jag avser att läsa håller:
Hemma ligger Män som hatar kvinnor i knubbig pocket. Den har jag inte känt för att läsa, men kunde inte stå emot när jag hittade i hyllan hemma hos mina föräldrar. Nu är jag förstås sugen på att läsa den, nyfiken att se vad som orsakar besattheten.

Blir den läst eller inte?

6 kommentarer:

  1. Själv fick jag pinsamt nog erkänna på bokcirkelsträffen igår att jag inte läst boken vi skulle prata om "Ex-häxorna". Det tog emot så och så kom så många andra bra böcker emellan. Nu ska vi läsa En röd liten fågel i juletid (snöblandat regn här idag faktiskt) och sen en bok av Doris Lessing.

    SvaraRadera
  2. Stieg Larsson kan du ha läst eller oläst utan större förlust. Jag läste alla tre i ett svep mer eller mindre, så spännande var de väl, men som litteratur i övrigt är de rätt träiga. En oss bekant pensionerad biblioteksassisten somnade enligt egen utsago i början av första boken...

    Har Hermia läst "Om en vinternatt en resande" av Italo Calvino? Den rekomenderas varmt till var och en med ett osunt förhållande till litteratur.

    SvaraRadera
  3. Henrik...:
    Män som hatar kvinnor har följt mig i sömnen, konstiga drömmar. Seg start men i eftermiddag (min tid) träffas de Mikael och Lisbeth. Bättre text än i många andra deckare, vi får se om historien håller.

    Poetisk titel av Calvino. Jag har möjligen hållit i någon av hans böcker, men aldrig läst.. tack för tips!

    SvaraRadera
  4. Millenium-trilogin tycker jag är god underhållning. Långt ifrån den bästa deckare jag läst men ända rätt bra. De två första läste jag innan "hysterin" satte igång vilket nog bidrog till min läsupplevelse (jag kan tendera att dissa tokpopulära böcker/filmer bara för att dom är populära). Men ska man jämföra Stieg Larsson och Italo Calvino bleknar Larsson rejält. Calvino står för några av mina största läsupplevelser någonsin. Och även om "om en vinternatt en resande" nog är i mitt tycke hans bästa bok kan jag också rekommendera "klätterbaronen"

    SvaraRadera
  5. Varför har Hermia Calvino oläst?

    SvaraRadera
  6. jag är bara så nöjd med att du gillar arne dahl.... det finns bra litteratur och så finns det deckare. och så finns det deckare som samtidigt lyckas vara bra litteratur. stieg larsson är utmärkt avkoppling. men ska man läsa stieg larsson får man sig lov att läsa åsa larsson också. för genusjämvikten. åsa befinner sig i kosmos där de andra nya svenska deckarprinsessorna fortfarande hoppar hopprep.

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!