måndag 8 augusti 2016

Dahls Utmarker

Det var länge sedan jag höll något av Arne Dahl i handen och Utmarker är annorlunda än de böcker om A-gruppen jag tidigare läst.


Fallet som engagerar polisen Sam Berger och på krångliga vägar även kollegan Molly Blom (hej Joyce) är intrikat och utstuderat. Även om det tar lång tid innan där finns någon form av offer så är det en blodig, makaber historia. I romanen öppnas rum på rum, både fysiska och mentala. Som läsare är jag inte trygg i berättelsen, allt går att ifrågasätta. När jag slagit igen boken är jag inte helt säker på vad jag varit med om, och det är en inte alldeles trevlig känsla. Vem kan man lita på?

En rolig sak med deckaren är att min stadsdel finns med i den!
Snyggt, sa hon. Visst är det den. Statoil i Gävle. Sätrahöjden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!