måndag 16 maj 2016

Familjen jag hade

June Reid ser sitt hus brinna ned till grunden i en explosion. I huset befinner sig Junes allra närmaste dottern med sin blivande man, den före detta maken och pojkvännen. Alla försvinner i en blink. June ger sig av därifrån och drar sig undan världen på ett avsides beläget motell.

Så hur berättar Bill Clegg om det värsta som kan hända? Han låter olika personer komma till tals för att ge en bild av både vad som hände och av de människor som påverkas på olika sätt - före, efter eller under det som sker och ibland utan att de själva ens vet om det. Detta bildar en en roman rik på röster, infallsvinklar och oväntade möten.

Jag tycker mycket om det jag läser, hur pusslet läggs bit för bit med stor tillit till mig som läsare och min förmåga att själva förstå sammanhang. Genom de olika rösterna faller en del skynken, visar sig åsikter och avsikter andra än de först anade. Sorgen gestaltas fint och varsamt.  

Familjen jag hade är en stark lite annorlunda berättad historia om att förlora alla av betydelse - och om att (kanske) finna något nytt.

2 kommentarer:

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!