söndag 13 april 2014

Försvunnen fru

Idag läste jag ut min allra första e- bok och har därmed trotsat ett inre motstånd... Fast så farligt var det faktiskt inte, men så valde jag också en riktig bladvändare nämligen Gone Girl av Gillian Flynn.
Det är minst sagt en manipulativ historia med lika manipulativa berättarröster som omväxlande tillhör Nick och Amy. Det gifta paret har lämnat New York för Nicks hembygd, de är båda arbetslösa och står vare sig de vill det eller inte inför en genomgripande förändring. 

Så på deras femåriga bröllopsdag försvinner Amy spårlöst och Nick blir snabbt misstänkt för att ha mördat eller fört bort henne. Men snabbt, lästakten är hög, blir det tydligt att allt inte är så enkelt som det verkar och hade det varit det hade det inte varit mycket till historia. 

Efter att ha stängt ned boken några timmar sedan jag först öppnade den tänker jag att det var en klurig historia, underhållande snarare än skrämmande. Jag kan inte riktigt uttala mig om hur den förhåller sig till sina likar i genren. Jag tror inte den kommer att stanna länge minnet men som som förströelse en lat helg var den helt ok. Dessutom passade det rätt bra med en deckare så här inför påsken, och så ser jag fram emot att ha e-boken som ett fortsatt alternativ särskilt när biblioteksköerna är långa. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!