lördag 20 februari 2016

Hail Caesar - en Hollywoodrulle

En ny film av bröderna Coen! Det är klart man blir nyfiken... Så igår såg vi, maken min och jag, Hail Caesar som tar med oss till Hollywoods glänsande 50-tal, en parad av kända ansikte och ett pärlband av komiska situationer.
Josh Brolin gestaltar en man mitt i filmens maskineri, han kämpar med trilskande skådespelare, med krävande regissörer, frågvisa tvillingar och händelseförlopp som inte ens någon av de egna manusförfattarna skulle ha kunnat komma på. Här svischar såväl Tilda Swinton och Ralph Fiennes (ser framemot att se även A Bigger Splash med dessa favoriter) som Scarlett Johansson och Frances McDormand förbi i snabba kast. McDormands briljanta scen lockar fram gapskrattet! George Clooney är också med som filmen i filmens stora stjärna - i en inte helt bekväm utstyrsel... 

Det är alltså underhållande men inte utan allvarliga undertoner om ekonomiska villkor och branschens cyniska lösningar på mänskliga problem. Det är en vit manlig bransch som visas upp, speglande förmodligen tiden så som den var och fortfarande till stor del väl är. Men det går alltså undan och Coens hade gärna fått låta vissa scener ta lite mer tid i anspråk, gått ännu lite djupare.  

Hail Caesar är en metafilm för filmälskare och jag är absolut glad över att ha sett den. Jag kan tänka mig att filmbröderna haft rätt kul ihop med skådespelarna när de skakade liv i den här filmeran. Nu drömmer jag om att någon dammar av steppskorna ytterligare och gör en ny hollywoodsk dansfilm - alldeles på riktigt. 

3 kommentarer:

  1. Åh, vad jag längtar efter att se den här, och jag är glad att höra att du tyckte om den! Coen-bröderna är fantastiskt bra på att göra *film*, att verkligen berätta en historia på ett personligt sätt. Jag håller med dig, en nyinspelad dansfilm i Hollywoodstil skulle kunna bli hur bra som helst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en skön film, ingen superhöjdare, men bra! Roligt när gamla miljöer återkommer..

      Radera
  2. Åh, jag vill också så himla gärna se den här då det ju ska vara just en pastiche på gamla hollywoodmusikaler och screwball-filmer som ju var så där hysteriskt snabba ibland. Förstår dina reservationer när jag läser, men vill ju naturligtvis se ändå. Verkar onekligen annorlunda mot det mesta som produceras idag.

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!