onsdag 30 december 2015

Läsårskrönika 2015

Så har ett år snart gått och jag ser tillbaka på en tid med fina litteraturupplevelser, bra filmer, en del konst och några resor. Det är samtidigt svårt att inte med sorg tänka på världens oro, på hur de politiska besluten överträffat varandra i omänsklighet. Inför nästa år önskar jag mig mer frid både inuti och utanför mig själv. Och precis som och än mer än förra året önskar jag ett varmare, öppnare och rymligare Sverige.

Gott nytt år!

Januari: Tillsammans med maken firar jag in det nya året i Florens. Filmåret börjar starkt med Birdman, sedan följer filmfrossa på Filmfestivalen i Göteborg. Och så börjar jag läsa den första delen i Kristina Sandbergs trilogi om Maj som jag jag lever med och igenom en stor del av våren, Majs ögon blir mina.
Februari: Vi tar med Shaun på bio och Kristina Sandberg gör ett hejdundrande författarbesök på mitt lilla bibliotek, alltså stället där jag arbetar.
Mars: Den fina jubileumsutställningen på Prins Eugens Waldemarsudde besöker jag två gånger med kort mellanrum. Jag drömmer om att svepa in mitt hem i blommors doft.
April: Valborgsmässoafton firas med Alexander Ekmans snygga dansuppsättning Midsommarnattsdröm på Operan i Stockholm. Bokledes hänger jag med Thora Dardel i Paris konstnärskretsar.
Maj: Jag tjusas av Kate Atkinsons Liv efter liv och dricker te i solen med Sarah Waters Hyresgästerna. På Kulturhuset i Stockholm hör jag tillsammans med en god vän på Silvia Avallone.
Juni: Min midsommarläsning på Österby bruk blir Jenny av Sigrid Undset. Medan Badortsmysteriet läses i viken nära lilla stugan på Limön. 
Juli: Semesterns första vecka delas mellan Gardasjön och Verona. Det är alldeles för varmt men ändå - utflykter, läsning och opera. Min trogna följeslagare är Alan Hollinghurts bedårande Främlingens barn. Semestermånaden avslutas med ett kort stopp på det fina antikvariatet i Norberg och därefter ett besök på Open Art i Örebro. Där ser vi bland annat det stora bokklotet. 
Augusti: Inte helt utvilad och redo är det dags för höstens läsning och arbetsuppgifter. Månadens starkaste läsminnen blir Agneta Pleijels Spådomen och Nadifa Mohameds Förlorade själar. Båda läses vid vatten. Årets upplaga av Avesta Art besöks, där finns bland annat Bea Szenfelds pappersrika kreationer.
September: Så fyller jag 40 år och firar bland annat med att titta in i den fina bokkiosken i Sigtuna. En stark, viktig läsupplevelse jag tar med mig från månaden är Regnet luktar inte här av Duraid Al-Khamisi.
Oktober: Vecka 42 är det äntligen dags för litteraturfestivalen som vi planerat för så länge på mitt lilla bibliotek. Sätra litteraturfestival! Bland gästerna märks kanske särskilt Anna Jörgensdotter, Hans Gunnarsson och Ison Glasgow. Och så förstås Mireya Echeverría Quezada - just när debatten om Rummet tar sina allra första andetag. Sedan går luften ur den här arrangören och bloggen går in i ett djupt viloläge.
November: En sen kväll i november tassar vi runt på Fotografiska i Stockholm, för att dagen därpå se Olafur Eliassons interagerande installationer och Francesca Woodmans lågmälda starka foton på Moderna museet. På Dramaten väntar Idioten som är lite sådär. Marilynne Robinsons Lila och Patti Smiths efterlängtade M Train blir de bästa läsminnena. I tanke och hjärta är jag i Paris.
December: Bloggen väcks till liv med hjälp av Louise Penny vars deckare pockar på att omnämnas. Mina kollegor och jag uppmärksammas stort när vi tilldelas Gefle Dagblads kulturpris. Året avslutar jag, min vana trogen, med ett par äldre verk - i år med Ett adelshem av Ivan Turgenev och Par i brott av deckardrottningen Christie.

Strax är det dags för ett nytt år att träda in på scenen. Välkommen 2016.


Läsårskrönika 2012, 2013, 2014.

3 kommentarer:

  1. Vilken spännande resa du gjort genom år 2015! En mycket fin blandning av kultur, tycker jag. Gott Nytt År på dig Hermia!

    SvaraRadera
  2. Vad många härliga kulturupplevelser. Jag blev riktigt inspirerad! Gott nytt år!

    SvaraRadera
  3. God fortsättning på det nya kulturåret! Hoppas vi fortsätter att inspirera varandra!

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!