lördag 31 maj 2014

Min tredje träff med Ripley

Nu har jag för tredje senvåren i rad dejtat Tom Ripley den här gången genom En man med onda avsikter som beskrivs mer träffande genom sin ursprungstitel Ripley's Game. Den här gången är Ripley till en början igångsättaren, men han dras alltmer själv direkt in i händelsernas centrum. Ett förfluget ord under en bjudning blir upptakten till Ripley's ondskefulla spel i mördandets tjänst. 


Att läsa Patricia Highsmiths böcker är att ta brottslingens parti. För precis som i hennes tidigare Ripley-böcker duperas jag att tjusas av Ripley och hans luxuösa miljö, av det fashionabla hem och livsstil han delar med sin svala hustru. Men han blir heller inte samma egoistiska monster som i den första boken där grunden läggs till hans fortsatta liv. Väl? 

Precis som tidigare var det här en angenäm läsupplevelse av en klassiker i krim-klassen. Nu har jag två till möten kvar med Tom Ripley att se fram emot. 

En man med många talanger

En man utan samvete

2 kommentarer:

  1. Det finns ett par intressanta Highsmith biografier, dessutom har romanen "Skuggan av ett ansikte" nyligen filmatiserats, uppenbarligen med lyckat resultat.,

    SvaraRadera
  2. Tack för tips! Filmen du nämner har jag helt missat.

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!