torsdag 13 mars 2014

New York - en drömresa gjord

De senaste nästan två veckorna har jag tillbringat i New York tillsammans med mitt ständige ressällskap, maken. Länge hade jag drömt om att åka dit, till staden som figurerar i så många filmer, i så många böcker - och kanske är det just därför den känns välbekant trots att den är olik allt annat jag sett? De populärkulturella referenserna är svåra att hålla i schack och jag associerar till såväl Friends (och kommer på mig själv att spana efter Ross and Rachel) som Seinfeld och Annie Hall. Jag blev som många andra mycket förtjust och faktiskt ganska kär i den här inspirerande staden.

Vi har utforskat New York på tvären och lite grann på längden, och varit med om hur den långa bistra vintern släppte sitt grepp för att ge plats åt vår och värme. Vi startade i East Village på ett enkelt hotell med pentry men bytte sedan, helt planerat, upp oss i både läge och hotellstandard. Mer om det senare.

Ingen New York-resa är nog någon annan lik, här finns så mycket att se och göra, så många saker att bara råka på. Vi fick en fin balans mellan det planerade och det spontana men med en huvudsaklig blandning av stora kulturintag (några har jag berättat om tidigare), långa promenader och god mat. Några bilder får berätta.

Lugn gata i East Village
och inte alltför långt därifrån Little Italy.
 Midtowns hustle and bustle



 Vintrig promenad på High Line i Chelsea som är en park anlagd på en gammal järnvägslinje högt mellan husen. Den kommer inte riktigt till sin rätt så här års men tanken bakom och att den uppskattas är lätt att förstå.
Värmande mat efteråt på typisk "diner". 

 Kaos är granne med Gud i en liten bokhandel med gamla och udda böcker. Nära Union Sq liksom
Barnes & Noble där det råder ordning i kaos.

 Frank Lloyd Wrights byggnad som rymmer Guggenheim Museum är ett konstverk i sig. Mer om konsten vi såg under resan berättar jag i ett senare inlägg.


 Vinter och ödsligt när vi tar våra första steg i Central Park. Några dagar senare myller och värme.
Stadens stora sköna gröna lunga börjar andas igen.

 Morgonpromenad över Brooklyn Bridge
följt av ölprovning i Williamsburg.
Vy från flodpromenad.
Slutligen staden som aldrig sover sedd från ett smutsigt fönster från Staten Island Ferry.

2 kommentarer:

  1. Jättefina bilder och vad inspirerar jag blir - jag bokade precis biljetter till New York innan jag läste dina inlägg. Hoppas det blir fler innan jag åker nästa vecka, men om inte tack ändå! Oj, och jag och min make gillar också The Library Hotel. Vad kul att ni valde att bo där under en del av resan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att höra att du ska dit - så snart dessutom! Jag förstod först när jag var där varifrån dina Library Walks-bilder kommer :)

      Vi kommer absolut att åka tillbaka, tyckte så mycket om variationen, stämningen, människornas vänliga artighet.

      Radera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!