söndag 28 augusti 2011

På spaning efter den tid som flytt

Vad gör man när kärleken en lördag inser att hans jobbdator ligger kvar på hans en-dag-i-veckan-arbetsplats, som inte ska besökas på en vecka? Man åker på utflykt förstås! Först till kärastens skrivbord i Västerås och sedan t ex till Engsö slott och spanar efter den tid som flytt.
Byggt på 1740-talet, arkitekt Carl Hårleman (som även ritat Gävle slott)
 
Rum för litteratursamtal?

 
Lite läskigt var det allt att gå runt i slottet för i de vackra rummen var dockor utplacerade, som åtminstone en gång fick mig att hoppa till. Kanske förväntar jag mig att få se motsvarigheten till spöket på Canterville rassla runt i rum och salar. Men det är fint att för en liten avgift få strosa runt i slottet och i lugn och ro fantisera om de som levt här. En del har gjorts om genom århundradena men det är ändå ett välbevarat, stämningsfullt, slott som vackert släpper in solens strålar.

Men sedan är det skönt att landa i den egna tiden, i det fina kaféet som bl a serverar gudomligt goda biskvier. Lässällskapet är mycket riktigt På spaning efter den tid som flytt 2, som jag återkommit till efter en alldeles för lång stunds uppehåll.

7 kommentarer:

  1. Jag tyckte också bilden av dockan såg läskigt äkta ut :-)

    Härligt med slottsbesök, förresten. Jag lyckades pricka in ett par oväntade sådana under semestern. Har varit flitig slottsbesökare i mina dar, men trodde inte att jag skulle lyckas i år, men fick in två fina danska slott i samlingarna ;-)

    Och måste baka chokladbiskvier. Det har stått på att göra-listan hela sommarn!

    SvaraRadera
  2. Jag äääälskar den här typen av spaning av flydda tider.

    SvaraRadera
  3. Vixxtoria - det fanns dockor som var värre och mer påträngande placerade... Slott är spännande, och bruksmiljöer, eggar fantasin..

    Mimmimarie - då kanske jag borde ut och spana på min egen stads slott också? Ser det nästan från kontorsfönstret.

    SvaraRadera
  4. Åh, vad kul att du har varit på Engsö Slott! Jag var där för några år sedan och gick spökvandring. Om jag inte minns fel så fanns det då även levande figurer i vissa av slottets rum. Huh huuuh!!

    SvaraRadera
  5. Jag tycker att kakan såg väldigt god ut! Precis så brukade min mamma baka.

    SvaraRadera
  6. Vilka jättefina bilder! Jag är född och uppvuxen i Västerås så till Engsö har jag varit på utflykt flera gånger... Det är verkligen my fina omgivningar:) Och på tal om ngt annat- från min litterära värld;-)... idag så påbörjade jag (äntligen!) Halvbrodern, och väntar på en storslagen läsresa (med din fantastiska hyllning i minnet:)

    SvaraRadera
  7. Spectatia - som tur är fanns där inga dockor som rörde på sig :)

    Maria - mmm det var en väldigt fin biskvie. Mörk choklad och att den inte var sliskigt söt gjorde susen.

    Jenny - Jag har inte sett så my av Västerås, men det jag sett är fint! Grönsö slott stannade vi till vid också, lusthuset är häftigt!
    Så roligt du kommit fram till Halvbroderna hoppas du inte blir besviken (det borde du inte bli...). Vänd gärna tillbaka hit när du läst, eller under tiden. Försöker hålla ett par ? i minnet från den, få se om du funderar över samma.. Trevlig läsning!

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!