lördag 11 juni 2011

Skandalen i Wadköping

Med ett fånigt leende, från första till sista sidan, läste jag Hjalmar Bergmans Flickan i frack. Vilken härlig författarröst (som håller för ögonen när flickan tar på sig den skandalösa fracken t ex)! Vilken charmig historia om Katja och om Ludwig och om småstaden Wadköping. Ett tag tror jag att Bergman skrivit en verklig emancipationsroman, och de lärda kvinnorna på Larsbo för tankarna till både Agnes v Krusenstjernas Fröknarna v Pahlen och Fogelstadgruppen - men riktigt så blir det inte. Men Bergman står på Katjas upproriska sida, låter ungdomen få sin ljusnande framtid. Mums! God bok.

2 kommentarer:

  1. Det var alldeles för länge sedan jag läste Hjalmar Bergman. Ditt inlägg, och min egen tanke på "Markurells i Wadköping" under studentfirningen i går, gör att jag måste plocka fram något av denne klassiker!

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!