måndag 13 juni 2011

Fler förråd fyllda med Bergman

En vända mellan hyllorna senare har jag 3xBergman med mig hem från biblioteket.
Dess värre hittade jag inte Jonas och Helen, det händer ju tyvärr att böcker ibland "får fötter". Men jag trotsade regnet på hemvägen tillsammans med Lotten Brenners ferier och Hans nåds testamente som jag inte läst och Chefen fru Ingeborg som jag läst. Swedenhielms trodde jag var en mäktig roman, men den visade sig vara en pjäs och fick tills vidare hålla sig på sin hyllplats. Så nu ligger en trave Ingmar B och trave Hjalmar B och väntar på att tas i bruk.

Tänk förresten hur stor betydelse böckernas omslag har idag (om de har det?), påminns om det när jag ser
den på biblioteksvis mörkt vinröda boken om Lotten. Den är nästan lite befriande i sin anonymitet.

Men ja, det är nog dags att sluta tjata om Bergman och börja läsa honom istället. Så klart och snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!