onsdag 3 september 2008

En lång lunch hemma

en dag som avslutas med kvällspass på biblioteket är inte helt fel. Läsningen av Rachel Zadoks Sommarsquash tokolosh! hann också avslutas. Jag känner mig så nöjd med boken, jag kan inte uttrycka det på annat vis.

På ett enkelt men inte förenklat sätt berättas om Faith som växer upp med sin mor och far i Sydafrika. Faiths och moderns samvaro har alltid präglats av de hemskaste berättelser om älvor, elaka varelser där tokoloshen är en. Detta präglar Faith och hennes verklighetsuppfattning. När hon är i sjuårs åldern lämnar fadern familjen för en annan kvinna - hennes mor går in i mörkret till egen världsfrånvänd värld. Till hemmet kommer Nomsa för att ta hand om Faith mellan dem växer en ganska varm relation fram. Men hemska saker händer.

Femton år passerar och vi möter återigen Faith, nu bosatt i Johannesburg, som nåtts av beskedet att hennes mor avlidit. Vem var hennes mor, egentligen? Vad hände med hennes far? Och vem är Faith? Frågorna leder till ett sökande i det förflutna, ett sökande kantat av skuggor och varelser från det förgångna.

Jag slukades totalt av berättelsen som är så finkänsligt framförd, så följsam. Jag tycker mycket om författarens förmåga att förena djup med enkelhet, att använda ett (på svenska) poetiskt språk som känns så helt igenom rätt för texten och historien. Intressant var det också, efter läsningen av Lessings Martha, att återkomma till Sydafrika.


Back to business....

1 kommentar:

  1. Åh, nu får jag nog köpa den till mig själv!!!
    Ditt paket har lämnat mitt hem nu! Hoppas du har det innan veckan är slut!
    Håller tummarna för att du inte har läst boken!
    Kram din vän

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!