onsdag 23 november 2011

1 dag i Siena

För mig ger det att resa i resan en alldeles extra känsla av frihet. I Italien är det rätt smidigt också att göra sådana utflykter eftersom tågen verkligen går som på räls. Så drog vi igår till Toscanska Siena, ca 3,5 timmar med tåg från Rom.
Men vad kan egentligen en dag med ett sådant här surt horoskop ha i beredskap åt mig?
Skönt upptäcka att det istället finns massor av fina stjärnor i Siena, som sätts på plats just när vi är där. I denna lilla, till skillnad från Rom rena och lugna stad, pyntas för advent.
Vi håller oss till den äldre delen av staden, den med torget som vartannat år fungerar som kapplöpningsbana.
Hus av i huvudsak tegel kantar torget och här på en restaurang intas den godaste risotton - tillagad av nästan ingenting.

Utsikt över Siena kan man få från rådhustornet vid torget
men vi väljer att klättra upp på balustraden i anslutning till den vackra domen istället för att se det böljande landskapet.
Sedan följer promenad fram och tillbaka på de små gatorna eller shoppingstråken. Någon julklapp inhandlas och något sött intas

Sedan är dag dags att ta tåget tillbaka till Rom. Den horror horoskopet varnade för har jag inte märkt av. Men idag känner jag mig rejält låg - sänkt av förkylning - så det ser ut att bli en lugn avslutning på resan. Två dagar kvar nu.

5 kommentarer:

  1. Åh, Siena i juletid... Om jag blundar kan jag låtsas att jag är där, med er.:) Luften liksom luktar annorlunda. Man blir liksom lugnare också. speciellt om man är sjuk förstås, din stackare. Ta hand om dig. Ät en extra italiensk kaka eller två.

    SvaraRadera
  2. Ja, jag borde ha stannat i Siena... Känslan du beskriver fick jag också i Pisa som var så tyst, och vänlig. I Rom är tempot ett helt annat.
    Och tack, det blir nog några extra sötsaker idag :)

    SvaraRadera
  3. Härligt att läsa om er underbara Italienresa. Visst är Siena helt fantastiskt. Dina fina bilder fick mig att bli nostalgisk och längta lite. Kram, Charlotte

    SvaraRadera
  4. Men oh vad härligt ni har det! Jag har inte hängt med med på er resa från början (fast jag har läst ikapp nu!) - men nu är jag på :)

    SvaraRadera
  5. älskar tågresor-i-resan!
    gläds åt fina foton

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!