lördag 10 september 2011

En konstig lördag

Vad gör man en höstdag när solen strålar? Drar på konstrunda så klart!

1. Galleri Majoo, Brunnsgatan 84
I detta lilla galleri visas verk av lokala konstnärer. Till och med imorgon visas skultpurer och måleri av Titti Idheman. Konstnärens intresse för form framträder i de porslinsfigurer och huvuden som visas. Släta utan uttryck men ändå uttrycksfulla. Det tilltalar mig. Det gör förresten hela galleriet som förutom utställningsyta också har plats för smakprov på kommande utställningar, verk av tidigare utställda och försäljning av färg etc som den målarglada kan behöva.
 2. Galleri K, Rektorsgatan 4
I det gamla KFUM-huset ligger detta galleri som vi ofta besökt för olika utställningar.
Till och med 18 september kan man här se skulpturer och målningar av Lars Westerman. Verken berör hjärtat och väcker tankar om livet. Det är finstämt på ett nästan religiöst sätt. Om man vill se mer av Lars kan man hälsa på hos min bokcirkelvän Maria Westerman och förstås hos Lars själv.
3. Länsmuseet Gävleborg, Södra Strandgatan 20
 Här ser jag för andra gången, maken för första gången, utställningen "I'll do it tomorrow", om förvärv. Och så ser vi hastigt en utställning av och med det feministiska seietecknarkollektivet Dotterbolaget. Den tror jag tilltalar många och jag hoppas besökare hittar dit. Själv är jag lite för ofokuserad för att ta till mig bilder, texter och stridsrop. Men gillar särskilt den här, snälla.
På väg mot nästa galleri tittar vi till ett pågående arbete - graffiti-väggen utanför muséet.
4. Centralgalleriet, Norra Centralgatan 4
Vi avslutar konstrundan på Gävles nyaste galleri beläget mitt emot centralstationen i det vackra Centralpalatset. Här satsar man på svensk samtidskonst. På nedervåningen finns utställningsdelen, på övervåningen växer en arbetsplats för kreativa kulturarbetare fram. Det är en inspirerande miljö!
Till och med den 25 september kan man se målningar av Maria Sewerin här. Precis som presentationstexten berättar så är det målningar där man efter en stunds tittande ser detaljer som bryter av det i förstone barnsliga och naiva. Det finns ett mörker i det glada, i det rosa finns klor. Vi associerar till dessa målningar som blandar asiatiska stildrag med vad vi tänker oss fjällandskap.
5. Kafé Sparven, Nygatan 2
Vi avslutar med stil på Gävles mysigaste och mest italienska kafé.

Färdmedlen för dagen.
Arbetarbladets pigga Kulturtoppen inspirerade till gallerirundan. Ta den du med - kostar ingenting!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!