torsdag 19 februari 2009

Katapultpriset

som delas ut av Sveriges Författarförbund till förra årets bästa skönlitterära debut går till Hassan Loo Sattarvandi för romanen Still med prisutdelning i kväll. Ett spännande val av bok, fast jag hoppades lite extra på Jessika Berglunds Simtag som jag fortfarande är kär i. De båda böckerna är väl ungefär så olika som två böcker kan vara.

Noterar att Sara Mannheimers roman Reglerna som igår mottog Borås Tidnings debutantpris även var nominerad till Katapultpriset och att Hassan Loos Sattarvandi var nominerad till BT:s pris. Även Fausta Marianovic med romanen Sista kulan sparar jag åt grannen var nominerad till de två priserna. Starka debutanter och intressanta författarskap att följa!

Vad Hermia tyckte om Still är kanske inte så intressant, konstaterar bara att juryn och jag inte har riktigt samma litterära smak. I alla fall inte i år.

6 kommentarer:

  1. Debutanter er spennende! Kan hende opplever jeg det slik fordi de er nye og friske og kan bli til noe stort. Kanskje, kanskje, liksom. Det er som om man må lytte litt ekstra til debutantene for å få grep om hvem de er og hva de vil.

    Ellers så er heller ikke jeg ofte så veldig enig med ulike juryer har jeg merket. Det er ofte at den som vinner ikke er min favoritt. Men jeg har funnet ut at det er mange gode lesetips i de andre nominerte, de som gjerne ikke nådde helt opp. Ofte finner jeg perler akkurat der.

    Men priser er viktige, nettopp fordi de aktiviserer bøker og gjør oss lesere oppmerksom på dem. Og ikke minst kan sette i gang debatter og meningsutvekslinger rundt litteratur.

    Jessika Berglunds "Simtag" skal jeg skrive på "utforsk"-lista mi.

    SvaraRadera
  2. Ja, nog är det spännande med nya författare. Det känns lite som en egen upptäckt när man hittar någon riktigt bra och förhoppningsvis får följa utveckling och framgång.

    SvaraRadera
  3. Jag tyckte nog ännu mer illa om Still, tyckte att den var jobbigt snårig och svår, och överdriven på många plan. Men Vallgren var ju bra! Rolig, underhållande, och med blixtrande språk!

    SvaraRadera
  4. men vallgren ser ju så dryg ut. nästan drygare än ranelid. (går det?) jag vägrar läsa. japp. det var mitt superseriösa inlägg i debatten!

    SvaraRadera
  5. Ja om de ens går att jämföra vinner Vallgren även för mig..

    SvaraRadera
  6. Bricken:
    Det känns fint du väljer just Hermias blogg för din superseriösa kommentar. Och svaret på din fråga: Nej, det går inte. ;-)

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!