onsdag 25 februari 2009

Omprövning av boklig världsbild

Ja, kanske är det vad jag ägnar mig åt precis just nu. Det har varit så svårt för mig att se boken som något annat än i det format jag läser den i dag - i blad mellan pärmar. Jag har inte kunnat tänka mig den i någon annan form än så. Inför boken eller rum med böcker kan en nästan sakral känsla infinna sig. Som om boken i sig självt bär på något av värde. Medan innehållet ju egentligen är det centrala. Att då ompröva detta självklara, förgivettagna och så inse att det kanske inte vore så katastrofalt med böcker i andra former, så länge innehållet har kvalité. Kanske går det att leva utan bokens individuella tyngd i handen, utan boken som objekt att bläddra i. Eftersom jag är en människa som vill leva i min egen tid, gärna med koll på läget, börjar jag nu fundera på det här med läsplattor. Med tanke på att jag skaffade mobiltelefon ungefär 100 år efter alla andra och sällan använder den är det ett rätt stort steg att ta. Själva funderandet alltså.

Tidskriften Svensk bokhandel rapporterar från en konferens i New York , med rubriken Rapport från framtiden. Här finns också länk till själva konferensen med föredragspresentationer.

Plötsligt känns inte läsplattan längre så avlägsen. Säkert kommer de att vara eller så är de redan multifunktionella och hanterar både textfiler, sms och ljud. Kanske är läsljuset så bekvämt inrättat att den går att sitta med i mörkret på nattåget eller i sängens sömnlöshet. Om man vill leva resurssnålt och utan mycket prylar är den en skatt, eller? Dessutom besparas trötta axlar från tunga volymer. Blir 2010 det år då Hermia blir med läsmojäng? Eller tar det längre tid både för mig och för marknaden att hitta rätt?

Tillägg:
SvD 090301 - Digitala bokslukare sticker upp

3 kommentarer:

  1. Vad intressant, jag har själv haft samma funderingar...

    För mig tog det några veckor att gå från totalt motstånd till att tycka att det där med läsplattor nog är en bra idé, dock bör det påpekas att de i dagsläget är alldeles för dyra. Så köpet dröjer nog.

    SvaraRadera
  2. Eeeeeh vad är läsplattor? Jamenvisst, hur omodern är jag då?

    SvaraRadera
  3. Mm det är intressant att tänka kring - för det känns med och mer på riktigt att läsningen, hur vi tar till oss boken, kommer att förändras. Skrämmande spännande, men alltmer lockande, tycker jag. Att vi fortsätter att läsa vill jag inte ens tvivla på.

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!