fredag 14 mars 2008

"Perioder då jag inte läser känner jag mig ihålig"

så står det i presentationen av Hermia. Det engelska ordet "shallow" är ännu mer rätt för att beskriva känslan. Så känner jag mig nu när tiden och orken att läsa saknas. Hela dagarna befinner jag mig omgiven av böcker, tar ställning till vilka böcker biblioteket ska ha, göra sig av med, skylta med, prata om... Och så väl hemma är läslusten förstås puts väck. Inte så konstigt egentligen.

En rad böcker som jag köat på har kommit in;

Prousts Om läsning
Monica Alis Sommaren i Mamarrosa
Ulrika Kärnorgs Myrrha
Peter Kihlgårds Kicki & Lasse

Och så de jag laddat med efter att ha läst om här eller bara skjutit upp läsningen av;

Sara Stridbergs Drömfakulteten
Mustafa Cans Tätt intill dagarna
Alan Warners Morvern Callar

Ja, ni ser vilka godbitar som väntar. Kanske för många praliner?

En sund människa skulle kanske släppa tanken på att läsa. Lämna igen alla böckerna. Men det fixar inte jag. Mitt inre landskap skulle bli en öken...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!