tisdag 29 mars 2016

Påsk i Holland - en resa genom konsthistorien

Att kuska runt mellan olika konstutställningar har nog kommit att bli en inte alltför ovanlig sysselsättning under påskhelgen. Det bjuder på fina tillfällen att möta lokala konstnärer i de egna ateljéerna eller i samlingsutställningar där spännande möten kan uppstå. Men den här påsken gjorde vi, min man och jag, en resa i konsthistorien, närmare bestämt den holländska.

Från Schiphol, Amsterdams flygplats, tog vi tåget till 's-Hertogenbosch, eller Den Bosch som staden, tack och lov, kallas för att se en utställning med verk av stadens son tillika 500 års jubilar Jheronimus Bosch (ca 1450-1516). Det här är stort för holländarna och för alla andra konstintresserade - mästarens verk har på ett unikt sätt återvänt hem till Den Bosch och det märks precis överallt i staden. Alla är med och firar!
Det är högt tryck på utställningen men vi har tur och får entrébiljetter till kl. 9 på skärtorsdagskvällen. Istället för en tur till Blåkulla blir det en in i den store visionärens universum. Titeln för utställningen - "Visions of a Genius" - är perfekt vald. 

Vi är många som trängs framför målningarna, det gäller att ha tålamod både för att få komma långt fram och för att ta till sig det ibland myllrande livet på dukarna. Det är svårt att fatta att verken skapades för mer än 500 år sedan! Det är som att se in i framtiden. Här finns mer eller mindre religiösa motiv och helgonmålningar - men inte utan Boschs både skrämmande, roliga och fantastiska inslag. Det råder strikt fotoförbud på museet, men googla gärna hans namn, titta och förundras av målningar och av detaljer som:
Det är svårt att se sig mätt på dessa fantastiska verk. Svårt att slita sig.

Men vi sliter oss, säger hej då till Den Bosch och tar på långfredagen tåget vidare till Delft. Att besöka Delft har varit en mångårig dröm för mig, kulturtant från födseln, jag har velat flanera längs med kanalerna och titta på de fina husen länge nu. 

Och staden, som liksom mitt Gävle har ca 99 000 invånare, är verkligen rar med gränder och små broar. Här finns mysiga kaféer och restauranger med vällagad, prisvärd mat. 

Konstnären Johannes Vermeer (1632-1675) levde hela sitt liv i Delft och har satt sin prägel på staden och turismen. Av honom finns drygt 30 verk bevarade, han tycks överhuvudtaget ha varit en lågproduktiv målare. Vanligtvis finns inget av hans verk i Delft, fast lustigt nog har ett av dem nu tillfälligt återvänt hem. Det visas i ett museum som annars mest ägnas åt stadens hjälte Willem van Oranje. Efter att ha passerat de stränga museivakterna,ett gäng historiska målningar och ett antal montrar med blåvit delftporslin  kom vi så fram till målningen som kommit hem igen efter 320 års bortavaro. Målningen är ett mysterium som engagerat många forskare och hobbydeckare. Vad man försökt lösa? Vilket huset och gatan på tavlan är!

Vermeer Centrum Delft är däremot alltid aktuellt och där kan man ta del av tillkomstprocesser, motiv och teman i konstnärens värld. Här trängs vi med en måttligt intresserad fransk skolklass samtidigt som jag försöker förstå hur Vermeer och hans samtida konstnärskollegor använde hjälpmedel som snören och camera obscura för att skapa perspektiv. Jag är måttligt tekniskt intresserad.
Tack vare Tracy Chevalier som skrivit Flicka med pärlörhänge som sedan filmades blev Vermeers målning med samma namn alldeles extra känd. Den hänger i Den Haag på fina Mauritshuis och eftersom det från Delft till Den Haag tar ungefär 12 minuter med tåg så åker vi också dit. 

Konsten lever sitt eget liv och Flicka med pärlörhänge 
har fått efterföljare
Pryttlar ja visst, men rätt charmiga ändå? På museet dyker också en viss steglitsa upp med koppling till den litterära världen. 

Åter i Delft fortsätter vi promenaden och utforskar fler gränder, går över fler broar och dricker flera glas vin i vårsolen. Och så får man se upp var man sätter fötterna.
Resan varade under påskhelgen men den har innehållit så många olika upplevelser och plaster att det känns som vi varit borta mycket längre. Jag tycker om att vila genom att resa så ju fler resor en resa innehåller desto bättre. Det holländska tågnätet med täta turer och enkelt köpta biljetter gjorde det hela väldigt enkelt.

Om någon är intresserad av vad vi åt så kila in på Sarbans kulinariska äventyr där maken berättar om maten (mest om den han åt, som semivegetarian åt jag fisk, fisk, fisk)

12 kommentarer:

  1. Så spännande det låter, får nästan lust att ta en tur från Amsterdam när vi ska dit i april!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du/ni hinner med en avstickare till ngt av ställena!

      Radera
  2. Vilken härlig resa och så mycket du har hunnit med. Underbar konst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns så mycket fint att se, jag är glad över det vi hann med!

      Radera
  3. Jätteroligt att höra om era upplevelser - Bosch-utställningen verkar fantasieggande! Vi bodde ju i Haag en sommarvecka häromåret och besökte också fina lilla Delft (med spårvagn direkt från vårt kvarter i Scheveningen!). Mauritshuijs är ju ett fantastiskt museum, fullbehängt med underbara verk. Så många platser värda ett besök för konstintresserade, och som tur är finns det som du säger goda tågförbindelser emellan varje stad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bosch var helt magisk att se! Haag tyckte jag mycket om också, hade missat/glömt att ni varit där annars hade jag "läst på" hos dig innan :)

      Radera
  4. Nu börjar jag bli riktigt sugen på att äntligen få dra till Amsterdam. Tack för ett fint inlägg!

    SvaraRadera
  5. Jag kan ju inte påstå att konstintresset är speciellt stort, men det låter som en härlig resa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där finns ju så mycket annat att upptäcka också :)

      Radera
  6. Spännande med Boschutställningen, den hade jag velat se. Och Delft vore nog himmelriket för mig eftersom jag är så intresserad av keramik, porslin och konstglas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var något alldeles speciellt att se Bosch, tänker på utställningen så gott som dagligen.. Vi kikade lite på porslin i Delft men det var svårt, i all fall om man inte är insatt, att se vad som var "äkta" och inte.. Finast var nog de kakelplattor från 1600-talet (lite osäker på århundradet..) som fanns att köpa till rätt dyrt styckepris i antikbodarna.

      Radera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!