måndag 27 januari 2014

Borås debutantpris - och så min läsning

2001 delades Borås debutantpris ut för första gången. Jag var där just då för att, om jag minns rätt, ventilera min uppsats och hörde uppläsningen med de nominerade på Högskolan. Mara Lee viskläste mystiskt sina dikter men Lotta Lotass Kallkällan tog hem det allra första priset. Nu har årets nominerade tillkännagivits och jag konstaterar lite skamset att jag inte läst någon av dem.

Faktiskt så har jag inte läst mer än två av de som tilldelats priset sedan starten 2001 - Jonas Hassen Khemiris Ett öga rött och Tomas Bannerheds Korparna. Men de allra flesta har jag inte läst

2001: Lotta Lotass Kallkällan

2002: Maria Zennström Katarinas sovjetiska upplevelser
2003: Daniel Sjölin Oron bror
2004: Jonas Hassen Khemiri Ett öga rött
2005: Ida Börjel Sond
2006: Andrzej Tichy Sex liter luft
2007: Martina Lowden Allt
2008: Viktor Johansson Kapslar
2009: Sara Mannheimer Reglerna
2010: Johan Kling Människor helt utan betydelse
2011: Helena Österlund Ordet och färgerna
2012: Tomas Bannerhed Korparna
2013: Susanna Lundin, Hindenburg

Det får mig att ifrågasätta min egen läsning. För jag tänker att jag läser ganska brett, men även ganska smalt, och att jag läser en del samtida svenskt. Men i dessa författarskap har jag inte dykt. Och jag tänker att jag är betydligt mer bekväm och trygghetssökande i min läsning än vad jag vill erkänna för mig själv. Det kanske är dags att sticka in näsan i framtiden? Finna de nya angelägna författarskapen.


5 kommentarer:

  1. Jag har läst (förutom Ett öga rött!) Sex liter luft, vilken gjorde mig besviken. Jag hade haft ganska höga förväntningar men den var så väldigt otillfredsställande. Under åren som gått har jag tänkt tillbaka på intressanta tankar, men undrar om det inte är min fantasi som lagt till dem i efterhand.

    Men jag älskar prisutdelningar - både nomineringslistorna och vinnarna - och är glad att Borås Tidning, bibliotekshögskolan och Tore G Wärenstams stiftelse delar ut detta! Jag ser på listorna och önskar att jag hann läsa alla böcker en dag...

    (Jag skrev ett ganska långt svar häromdagen som försvann när jag klickade Publicera. :( Men nu chansar jag igen!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nämen, att kommentaren försvann först..

      Jag är också rätt förtjust i prisutdelningar, att insatta läsare väljer ut något slags guldkorn ur den stora massan texter. Vi får se hur det går med läsningen dock..

      Radera
  2. Jag väntar tills debutanterna blir nominerade till Sveriges Radios Romanpris ... hrm ;) Är i gång med den miniutmaningen, två titlar avklarade hittills, sen får vi se hur många det hinner bli innan prisutdelningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lånade och reserverade ihop några av böckerna igår i en plötslig läsinspiration men konstaterade när jag kommit hem att jag ju är bortrest när samtalen i radio är. Och då kändes det inte riktigt lika aktuellt. Gissningsleken och avläsningen av jurydiskussionerna har ju varit minst lika intressant som litteraturen..

      Radera
  3. Ja, den känns som en sådan där bok jag måste läsa någon gång! Hoppas du skriver något om Allt och om Lowdens tankar.

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!