fredag 19 juli 2013

På besök i New Yorks societet

'Det är Lily i ett nötskal, förstår ni. Hon arbetar som en slav för att bereda marken och så sina frön, men den dagen hon skulle ha höstat in skörden har hon antingen försovit sig eller farit ut på picknick.'
Ja, men vilken tur att jag fann inspiration att låna hem ett par volymer av Edith Wharton. Att börja semestern med Glädjens hus visade sig ju vara riktigt lyckat.

Men hjältinnan Lily Bart som lever livets glada dagar, väcker männens beundran och kvinnornas avund är inte helt lätt att tycka om. Hon går, precis som många andra, vilse i societeten och i det sociala spelet. Hennes lystenhet efter pengar och tjusighet sväller okontrollerat, precis som i vissa fall hennes ego. Lily är dåren i glädjens hus som inte låter hjärtat välja. För det är ingen vinnande hjältinna Wharton berättar om och hon styrs av andra människors nycker och viljor.

Wharton är bara för bra på att skruva åt överklassen i New York, innan staden blev vad den är idag, och genomskåda deras "bravader". Därtill med ett språk som lyser, särskilt när jag läser stycken högt för maken. Riktigt lika fångande och engagerande som Oskuldens tid tyckte jag kanske inte att den här var, men den har ändå gjort att jag mycket ser fram emot att läsa ännu mer av författaren. Bra så!

3 kommentarer:

  1. Edith Wharton står på min läslista sedan länge. Tack för att du påminde mig och gav prov på hur väl hon skriver!

    SvaraRadera
  2. Jag hade tänkt spara min tredje Wharton ("The Age of Innocence") men nu kan jag inte hålla mig längre ;) Känns ganska fint med en Wharton-sommar, trots allt.

    SvaraRadera
  3. Wharton är riktigt riktigt bra! Ser fram emot att läsa mer av henne!

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!