torsdag 4 november 2010

Höstresenär

[...]
är det alls någon som är förvånad
över att äventyrerskorna packar
å drar iväg på ett nytt litet äventyr,
att de om och om igen grips
av den härliga vandringsfebern -

Hermia är nu ingen äventyrerska men hon försitter sällan chansen att få resa. Därför har väskan packats först för avresa till Oslo i kväll och så strax därefter för ett nytt besök i Kaliningrad. Reseläsning blir Niceville som känns oemotståndlig efter vänninan Doras uppslukande upplevelse och inspirerande text. Men så när jag på morgonen går mellan bibliotekshyllorna, sätter upp böcker, faller blicken på Saabyes Cirkus av norske författaren Lars Saabye Christensen. Vänder och läser på baksidan om författaren i romanen som medan han faller handlöst på scenen står "för sin inre syn framför Bruns Musikk & Noter på Bogdøy Allé i Oslo (...)". Där ligger ju hotellet där jag ska bo, på Bogdøy Allé. Så den boken får bli ett "wild card" i packningen.

Det har ju förresten hänt tidigare, att resmålet uppenbarar sig i boken jag har framför mig.

Den inledande poesin förstås av Eva-Stina Byggmästar, ur Vagga liten vagabond (2010).

Ps. En snabbt stopp vid datorn innan fortsatt Saabye-cirkus. Läser med ett leende. Det här är bra!

4 kommentarer:

  1. Åh, vad kul med nya resor för dig! Och jag har läst Saabyes cirkus för ngt år sedan- och tyckte mycket om den! Den var så underfundig och finurlig, och jag gillade verkligen sättet Christensen skrev på. Han påminner faktiskt lite om vår käre t´Haart..;-) Jag vill gärna läsa mer av Christensen, och tegelstenen Halvbrodern har jag gått och sneglat på lite. Ha en jättebra resa, och jag ser fram emot dina tankar om Saabye...!

    SvaraRadera
  2. Så trevligt med lite sällskap på Arlanda - både av dig och Saaby-boken. Kul att du läst den! Jag läser med ett leende :-) Tycker jättebra om den och med tanke på hur berättaren i alla fall än så länge rör sig genom staden i form av blomsterbud är den ju en perfekt introduktion att läsa på väg dit!

    Hans stildrag att berätta lite om en person för att sedan skriva att han/henne kommer jag inte att återkomma till, som för att lugna läsaren känner jag igen någon annanstans ifrån men kan inte komma på var. Inte jätteunikt (således) men det bidrar till det finurliga och så tror jag den där andra romanen som jag läste hyfsat nyligen också var. Kan det t o m ha varit hos t'Haart?

    Halvbrodern har jag också sneglat på, faktiskt. Men inte kommit mig för att läsa än. Vet Jenny B/Kulturdelen är väldigt förtjust i hans Beatles-bok (minns inte titeln exakt) titta hos henne!

    SvaraRadera
  3. Saabyes cirkus läste jag i somras, den är jättebra tycker jag.Både språket och storyn intresserade mig. Halvbrodern fullkomligt slukade jag - den är verkligen läsvärd.

    SvaraRadera
  4. Se där, du hann med två intressanta boktips i förbifarten! Ja, det stämmer att jag gillar Beatles-boken riktigt mycket.

    Ha en fin resa!

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!