lördag 26 december 2015

Ett adelshem - årets julläsning

Under julhelgen har jag hängt med en gammal ryss, närmare bestämt med Ivan Turgenev och hans roman Ett adelsbo. 

Handlingen utspelas i den lilla ryska staden O... där läsaren möter några människor som drabbas av kärlek, svek och hoppfullhet. Det är lågmäld dramatik och skvalpande känslor, i en historia som med lite mer socker och komik skulle kunna placeras bredvid Jane Austens ljuvligare romaner. Men jag tycker om de mörkare stråken och lever mig in i de våndor som drabbar två av romanens huvudpersoner, Fedja och Lisa. Persongalleriet speglar olika förhållningssätt till och inriktningar i livet, en del val styr människorna själva över, andra tvingas de till men de följer sin övertygelse på olika vis. Här möts också ett gammalt och ungt Ryssland. 

Jag vänder mig ju gärna till den äldre litteraturen och alldeles särskilt den här tiden på året. Och det här var en perfekt klassisk, rysk roman som höll mig i sitt grepp på spåret till och från julfirandet i Västerbotten.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!