tisdag 23 december 2014

Var vi gjorda för varandra?

Med viss tvekan om vi verkligen är gjorda för varandra började jag läsa David Nicholls senaste Vi. Och fann till min förvåning att jag trivdes rätt bra i berättaren Douglas sällskap och gladdes över att han inte helt igenom var en vit medelålders kränkt surpuppa, över att berättelsen hade mer spännvidd än så.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi2Z3-OMqUc6UsNm-HSLUAk557wAy8ggjzrfcQUC1g4fyE-4wGlLWk5OrYHpxdqztp-O1r_w2KfgfAwuPVA6GwdFaWSGNfS8gTJXcRw3_zVEQlyIHW6hg4yvQkAi6PxNyUv5NnhjXUGNDs/s1600/IMG_20141209_221520.jpg
I ett desperat försök att rädda sitt äktenskap åker Douglas tillsammans med sin fru (snart kanske ex-fru) Connie och sin vuxne son Albie på en bildnings- och nostalgiresa genom Europa. Allt är minutiöst förberett, resrutten är spikad, hotellrum bokade och besöken på konstmuseerna inbokade. Det visar sig dock rätt snart att Douglas plan inte kommer att hålla. Albie visar sig heller inte dela föräldrarnas intressen och det visar sig också vara svårt att lappa ihop det spruckna äktenskapet. Far- och sonrelationen är dessutom i grunden trasslig och tyngd av det förflutna. De har med andra ord en del att jobba med.

Författaren skildrar med humor och svärta både nutid och dåtid. Douglas och Connie visar sig vara ett omaka par, med olikheter som blir alltmer svåra att överbrygga samtidigt som de förstås står varandra mycket nära, sammanbundna av sådant de upplevt tillsammans. De har ett äktenskap som Douglas är beredd att göra allt för att rädda…

Resglad som jag är var familjens tänkta färd genom Europa en bidragande orsak till att jag valde att läsa boken. Och visst bjuder Nicholls på en och annan stämningsbild från städer som Venedig och Paris, dock präglade av Douglas inte alltför ljusa sinnesstämning. Detta var mitt första möte med David Nicholls, för jag tillhör en av få som inte läst En dag, vi gick rätt bra ihop men är ingen perfekt matchning.

2 kommentarer:

  1. Tycker nog att man måste älska Douglas litegranna. Kanske är det min ålder men jag känner igen mycket i hans värld och Nicholls har en penna för svart humor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske låter jag onödigt negativ.. Gillade både David och Douglas mer än jag trodde att jag skulle göra!

      Radera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!