måndag 24 februari 2014

En bling-bling söndag

Nästan mer fascinerande än den sanna historia som Sofia Coppolas The Bling Ring lutar sig mot är de intill bisarrhet lyxiga hem som de unga människorna hon berättar om våldgästar. Nattetid kommer de, de fyra unga kvinnorna och den unge mannen, de rotar runt, tar med sig något av större eller mindre värde - mest njuter de nog av för en stund ha vistats i samma rum som t ex Paris Hilton. Även om hon förstås inte är där samtidigt. De unga längtar efter ett nytt liv medan de berömdheter de besöker lever i ett extremt överflöd.
Jag gillar Coppolas sätt att berätta, jag gillar hennes växlande tempo och att hon, trots att de unga brottslingarna ibland framstår som korkade, märkligt oberörda och själva upphöjda till stjärnor, inte fäller någon dom. Snarare verkar hon vara lika storögt fascinerad som jag är när jag ser hennes film. Hon undersöker beteendet och drivkraften samtidigt som de skildras, tänker jag.

En till lyckad produkt av familjeföretaget Coppola - och ett bra sätt att avsluta en filmisk helg på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!