tisdag 30 april 2013

Kulturtoppen! april

Sedan i somras har jag lånat och modifierat en idé från Arbetarbladet som varje fredag summerar fem kulturella topphändelser. Jag gör samma sak, fast månadsvis och utifrån egna upplevelser. Jag är enväldig, men inte opåverkbar jury.


Kulturtoppen - april 2013

1. (Ny) Miss Li. Vilken eufori hon framkallade under spelningen på Gävle konserthus! Miss Lycka!

2. (Ny) Agnès Jaoui. En av mina stora favoriter bjöd på en riktigt magisk film - i sagans tecken. Förtrollad av Paris.
3. (Ny) K.J. Initialer för Klara Johanson, litteraturkritiker, författare, kvinnokämpe och titeln på Carina Burmans fina biografi över hennes liv.

4. (Ny) Alice. Folkteatern i Gävle tar väl vara på det fantastiska i Alice i Underlandet och får publiken att nysa ikapp. Kulturdelen/JennyB skriver fint om föreställningen
5. (Ny) Cecilia Uddén. Utrikeskorren lockade till morgonskratt med sin ordviga krönika om förolämpandets konst denna månadens sista dag. Tack för det!Lyssna: Cecilia Uddén, Kairo, utrikeskrönika, 2013-04-30

Tidigare Kulturtoppar

4 kommentarer:

  1. Du har ett aktit kulturliv. Förutom böcker jag lite att bidraga med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gör mitt bästa för att konsumera så mycket kultur som möjligt, mest i min närhet. Men du, du har ju jättefina och inspirerande kulturrapporter - allt från kvinnofrukost till Berlinresa!

      Radera
  2. Förtrollad av Paris - den har jag också sett. (Och skrivit om på fb.)
    Vad säger du om den icke-helt- realistiske gestalten WOLF?
    Denne vackre vargs -( = franske/tyske (?) filosofs (?) - ) syn på livsval och moral (inklusive sexualmoral).
    WOLF!Vargens repliker. Om vägval, om ärlighet, om trohet, om hur man väcker en prinsessa ... ja, alla Wolfs repliker!
    Hur uppfattar du dem?
    Lena K E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, känns som jag behöver se filmen igen för att kunna ge något slags svar...Konsulterar maken lite grann, men vi har inga jättestarka minnen av Wolfs repliker, tyvärr.

      Vi tänker på vargen som delvis en fabrikation endast av Lauras drömmar och fantasier, precis som i viss mån de andra personerna i filmen.

      Men Wolf väcker ju verkligen prinsessan, är kanske den som tar henne ut ut sagan och in i verkligheten. På så sätt är han kanske styggare än vad Laura räknat med, som väl sökt den mogna, världsvane mannen (möjligen i tron att han faktiskt var prinsen).

      Radera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!