torsdag 3 maj 2012

Slavgöra

"Jag är Marcus - en liten dum släpvagn som bara far åt det håll den vite chauffören vrider ratten. För mig är livet ett fängelse - ett förtryck. Människor bör önska att en människa inte ska bli oberoende, men de här svenskarna går in för slaveri. Jag måste bara vara lugn och kylig och bära den hycklande masken, följa dårarnas reglemente, lyda ordern tills jag är klar att bära bort mig själv."

En sak jag tänker på när jag läser Jacob Ejersbos Liberty, som utspelas i biståndets Tanzania, är att man i den skulle kunna finna det sammanhang som i huvudsak förbisågs när den omtalade "tårtan" debatterades som hetast. Fri från en kontext - plump och rasistisk. Sedd i en kontext - ett genialt sätt att åskådliggöra gamla och pågående traditioner och övergrepp. Mer eller mindre uttalade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!