torsdag 17 januari 2008

Läsning på jobbet

Faran med att ta med pågående läsning till jobbet är att fika och lunchrast tenderar att bli en aning för långa. Men det är förhoppningsvis en försvarbar maskning från biblioteksjobbet. Kanske är det mindre ok att dessutom blogga? Idag har Mohsin Hamids Den ovillige fundamentalisten sinkat mig. Det är en stark historia där författaren på ett subtilt sätt skapar stämning och spänning.

I huvudrollen: Changez, som lever sitt liv på Manhattan. Han är toppstudent från Princeton och nyanställd analytiker på ett ansett värderingsinstitut. Under en resa i Grekland blir han förälskad i Erica som tar honom med in i den newyorkska societeten. Men hans liv förändras den 11 september när World Trade Center attackeras. Boken återknyter därmed till ett tema jag skrivit om tidigare.

Changez kommer från Lahore, Pakistan, ett ursprung han görs alltmer påmind om. Attentatet får honom att se sitt eget land ur ett nytt perspektiv - som grannland till ett av USA hårt ansatt Afghanistan. Han börjar ifrågasätta amerikanernas beteende, till en början mest för att han tvingas ta ställning till deras misstänksamhet mot honom själv.


"'Hörru', sa han 'jag vet inte vad grejen är med det där skägget, men jag tror inte det hjälper till att göra dig populär på jobbet.' 'Det är vanligt i mina hemtrakter' svarade jag. 'Chilikyckling är vanligt i mina hemtrakter', sa han, 'men inte har jag sås över hela fejset för det. Du får passa dig. Den kollegiala fasaden här på firman är jäkligt tunn. Tro mig'" sid 133

Han tvingas omformulera sin identitet och syn på sig själv utifrån hur andra betraktar honom. Men även Erica förändras, hon försvinner bort från Changez och in i sig själv till sina nostalgiska minnen av en (annan) förlorad kärlek.

Historien framförs som en monolog. Changez berättar som sitt liv för en amerikan i Lahore samtidigt som de äter middag. Åhöraren kommer inte till tals i boken men genom Changez får man veta även hans reaktioner, eller en tolkning av dem. De båda har inte träffats innan utan sammanförs av en slump. Amerikanen förefaller till en början något obekväm med situationen att vara ofrivillig lyssnare. I takt med att historien växer blir Changez åsikter också alltmer USA-kritiska och han blir mer och mer sammanlänkad med sitt förflutna och sina egna nostalgiska minnen.

Mohsin Hamid har också skrivit Nattsvärmare som är olik denna roman men lika läsvärd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!