måndag 28 januari 2008

Veckans Bokfemma - film

Veckans Bokfemma handlar om filmatiserade böcker. Det var svårt att välja fem speciella filmer, men några som berört mig ibland överraskande, är:

Ronja Rövardotter av Astrid Lindgren
Det första mötet med filmen minns jag fortfarande. Åh, vad jag tyckte om den! Har en betydligt starkare relation till filmen än boken och kan fortfarande flera repliker utantill.

Bridget Jones dagbok av Helen Fielding
Renée Zellweger förkroppsligar alla singlars hjältinna. Det är tramsigt men det är engelskt och jag gillar det!

Ett rum med utsikt av E M Forster
Jag är osäker på om jag verkligen läst boken från pärm till pärm. Filmen i sig är så stark för mig. Såg den på teve en sen kväll för flera år sedan och blev helt bländad - av Florens och den vackra kärlekshistorien. Har sedan varit i Fiesole, den plats där filmens första kyss äger rum.

Timmarna av Michael Cunningham
Har sett filmen en gång och den lever kvar. Boken kändes tydligt igen och de parallella historierna skildrades fint. Nicole Kidman som Virginia Woolf är svår att glömma.

Populärmusik från Vittula av Mikael Niemi
Efter ett par försök tog jag mig igenom boken. Bara förordet är fantastiskt. Var skeptisk till filmen eftersom så många scener verkade för osannolika för att kunna göras på film. Men filmen överraskade genom att fånga boken så väl.

8 kommentarer:

  1. Mm, instämmer i att Nicole Kidman gör en svårförglömlig Woolf. Den filmen är underbar, verkligen!

    SvaraRadera
  2. En filmatisering som många verkar glömma bort (i och med att de flesta nog inte vet att det är en bok som är "original") är Forest Gump av Winston Groom. Ett av få fall där filmen är otroligt mycket bättre än sin litterära förlaga.

    SvaraRadera
  3. Forrest Gump... Minns en filmen mest som väldigt lååång. Kommer att tänka på Sex and the City - boken serien bygger på har jag inte lyckats ta mig igenom, den känns helg obegriplig medan serien har både schysst dialog och innehåll. Bra ibland kanske att inte bok och film samspelar.

    Till skillnad då från Timmarna...

    SvaraRadera
  4. Jag tänkte faktiskt på Ronja jag med, men den fick stå tillbaka för några andra ;)

    SvaraRadera
  5. Jag vill stålsätta mig för att inte kolla dina bokfemmor innan jag skrev min egen lista, och ändå fick vi med Bridget båda två. Det måste vara nåt telepatiskt....eller?

    SvaraRadera
  6. Fick stålsätta mig skulle det stå. Snuvan gör mig snurrigare än vanligt.

    SvaraRadera
  7. Just, ja, Ronja Rövardotter. Glömde den helt!!!

    SvaraRadera
  8. Två av våra filmer är de samma! Men tänk att Populärmusik från Vittula tyckte jag var en katastrof på bio, medan boken var kanon. Så olika det kan bli!!!!
    Timmarna var jättebra men jag har inte läst boken, Forrest Gump visste jag inte ens var en bok från början!

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!