söndag 3 januari 2016

Alma Whittakers betydelsefulla upptäckter - en storartad start på läsåret!

Julklappsboken blev årets första utlästa bok - och vilken bok, vilken läslycka det var!
Elizabeth Gilbert berättar i Alma Whittakers betydelsefulla upptäckter en historia om just Alma som föds den 5 januari år 1800, i romanens första mening. Redan som ung slår Alma in på vetenskapens väg och utforskar inspirerad av sin far, som är en förmögen botaniker/växthandlare, växternas liv och leverne. Hon är en självständig tänkare och systematiker långt ifrån de formella universiteten och långt ifrån den traditionella kvinnorollen. Alma är grovlemmad, tvär och i vissa fall egoistisk eller - hon är mänsklig. Hon får sällskap av adoptivsystern Prudence och senare väninnan Retta som båda är olika Alma i allt, vilket skapar spänningar och intressanta förvecklingar.  

I brusande hemlighet längtar Alma efter kärlek och passion. Och kärleken drabbar henne till slut, men även snart därpå besvikelsen. Alma lever ett långt liv och tar sig så småningom bort från den en gång pampiga gården och ut på det stora äventyret.

Romanens 600 sidor håller sitt grepp om mig från början till slut, det är så välberättat, fint skrivet och genomtänkt. Författaren måste själv ha gjort en hel del egen efterforskning för sin romans räkning, allt förmedlat med lätthet och, även i mörkare avsnitt, glädje. För Gilbert skildrar något större än en enskild människas liv - kärleken till vetenskapen, att vilja förstå världen och skapa egna teorier om den, om upptäckandes lycka, om intellektet respektive känslan som livsavgörare och vägbestämmare, vetenskap versus andlighet...  

Allt i boken har sin betydelse och finns där av en anledning, inget är lämnat åt slumpen men överraskar ändå. Och när jag vill ha mer så får jag mer, för författaren känner läsaren och vet hur hon ska få texten att lyfta, flyga. Jag kan allt vara kritisk men den här romanen vill jag inte tänka en enda negativ tanke om, jag vill för alltid behålla den i minnet som en helt fulländad läsupplevelse. Alma Whittaker är en av de mer minnesvärda och storartade litterära gestalter jag läst om. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!