fredag 1 mars 2013

Kulturtoppen! Februari

Sedan i somras har jag lånat och modifierat en idé från Arbetarbladet som varje fredag summerar fem kulturella topphändelser. Jag gör samma sak, fast månadsvis och utifrån egna upplevelser. Jag är enväldig, men inte opåverkbar jury.

Kulturtoppen - februari 2013

1. (Ny) Helene Schjerfbeck. Äntligen fick jag se hennes konst, på Waldemarsudde. Nu är utställningen på väg mot Göteborg.
2. (Ny) Regnspiran. Litteratur i världsklass av Sara Lidman.
3. (Ny) Farliga förbindelser. Dramatens sprudlande, färgstarka, uppsättning av 1700-tals romanen med Jonas Malmsjö i förförarrollen.
4. (Ny) This is Not a film. En film gjord under husarrest av den iranske filmskaparen Jafar Panahi där till och med eftertexterna talar tydligt om detta att inte få tala. Utsmugglad i en kaka har filmen fått publik runt om i världen. Take action!
5. (Ny) Guds djärvaste ängel. Poetiskt möte på Gävle teater mellan Edith och Elmer.


Tidigare Kulturtoppar

6 kommentarer:

  1. En bok för alla-kärlek!

    Har du koll på den fiktiva Hermia? Kan inte min Midsommarnattsdröm i detalj, men fastnade för det här citatet. vet du ngt om kontexten?
    https://www.etsy.com/listing/125087583/bookish-necklace-an-iwds-dream

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fina EBFA!

      Från fiktiva Hermia hade jag tidigare ett citat här på bloggen, men på svenska. Där hon själv säger ngt om att hon är liten men ändå kan ung. klösa ögonen ur Helena. Vet inte om det är från samma ställe, men det är väl i samband med förtrollningen de bråkar, om jag inte minns fel. Är också rätt "little" men inte fullt så ettrig som fiktiva Hermia :)

      Borde in och shoppa hos dig, eller hur?

      Radera
    2. Ute i skogen med de både unga männen är de, tror jag - när hela förväxlingen börjat..

      Radera


    3. Helena:
      Hyggligt taladt!
      Hvar är din blygsamhet? din jungfrurodnad?
      Säg, skäms du ej? Hvad? Vill du tvinga fram
      Ifrån min blida tunga bittra svar?
      Fy, fy, du falska själ! Du docka, du!


      Hermia (delar av det här var det jag menade):
      Hvad? Docka? Ha! se nu förstår jag spelet.
      Hon jemfört har sin växt med min och funnit,
      Att hon sin längd bör göra gällande.
      Med sin figur, sin ståtliga figur,
      Sin höjd, kantänka, har hon fångat honom.
      Har nu så högt du vuxit i hans gunst,
      För det jag är så liten som en dverg?
      Hur liten är jag, du, din långa majstång?
      Hur liten är jag? Ej jag är så liten,
      Att mina naglar icke nå ditt öga.


      Helena:
      Ack, gode herrar, fast J gäcken mig,
      Så hjelpen mig; jag aldrig ondsint var,
      Förstår mig ej det ringaste på gräl,
      Och är så feg, som någon flicka var.
      Låt henne icke slå mig! Fast hon är
      En smula mindre, får ni dock ej tro,
      Att jag på henne rår.


      -----

      Helena (fierce har blivit morsk):
      När hon blir ond, så är hon oregerlig;
      Argbigga var hon redan uti skolan,
      Och fast hon liten är, så är hon morsk.


      Hermia:
      Nu liten! liten! jemt och ständigt liten!
      Säg, kan ni tåla, att hon så mig smädar?
      Låt mig få henne fatt.


      Lysander:
      Ur vägen, dverg!
      Du lillepytt, som alltid står i knut,
      Du gryn!


      Radera
  2. åh, tack, nu kan jag se scenen framför mig.

    morsk! och 'vixen' har blivit argbigga, hihi.

    ja du, it's got Hermia written all over it : )

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!