söndag 12 april 2009

Som raggarrundan fast tvärtom

Liksom på flera andra håll i landet kan man i Gästrikland titta på konst under påskhelgen. Vår resa för att se Gästrik Konst startar i Östanbyn, Sandviken. Där besöker vi d v s min make, bror och jag, Maria och Lars Westerman. Lars firar 40 år som konstnär och det är en fröjd att se hans konstnärsskap - att det hänger så vackert som det gör förstärker upplevelsen. Ett smakprov av parets konst finns att se här.

Därifrån åker vi vidare genom Sandviken och hamnar i Kungsgården. Intill herrgårdsbyggnaden ställer tre konstnärer ut. Den jag blir mest förtjust i heter Sassa Nordström. Med mina ynka 15 p konstvetenskap (hoppade över antiken) där vi mest studerade äldre tiders konst tycker jag mig inte vara kvalificerad nog att uttala något om dagens konst förutom mina egna upplevelser, jag förmår inte riktigt sätta in den i något konstnärligt sammanhang. Hur som helst. Sassa Nordströms målningar och skulpturer är för mig sakrala uttryck, vilket jag tycker väldigt mycket om. Hon undviker att falla i något slags new-age-kitschigt träsk, genom att det hon gör är väldigt finstämt. En stund stannar jag framför en figur, utbyter lite tankar. Nu gör jag något man säkert inte får - men här en bild av nämnda konstnär:

Efter besöket här är det dags för fika på Berglunds konditori, jag vet inte när man har vägarna förbi Kungsgården, men när det sker bör man stanna här där brödet är gott gott. Under mitt första besök i Kungsgården äter jag för första gången macroner.


Vi avslutar rundan på Västerbergs folkhög-skola där några konstnärer ställer ut i olika salar. Mest tagen blir jag av målningar som inte finns uppsatta på väggarna men i vykortsform. Dagens konstnärliga inköp består av just det - fem stycken vykort. Men med mig hem har jag också inspiration nog att vilja uttrycka mig i färg och form. Jag som har "tummen mitt i handen" när det kommer till att skapa själv. Och det är väl ett ganska bra resultat av några timmars konstrunda?

1 kommentar:

  1. Jaså, du vågar dig på sådant precis när nya lagen gått igenom ;0)

    Låter som en trevlig konstrunda, själv har jag varit ute i naturen nästan hela helgen. Härligt med vår och ledighet!

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!