tisdag 9 oktober 2012

Förra veckans tematrio - nu i Nobelveckan

Tänk att det redan gått ett år sedan vi jublade åt att Tomas Tranströmers namn lästes upp av den ständige sekreteraren, för tillfället med extra lysande ögon.

Hur ser det ut i år, frågade Lyran för en vecka sedan?
Här är min tematrio:

1. Assia Djebar vars Ingenstans i min fars hus är mitt hittills enda möte med henne, men nog kan det ha varit i Nobelklass?
X. Chinua Achebe vars Allt går sönder beskrivs som en Nigeriansk motsvarighet till Röda rummet. I betydelse mätt alltså. Den länkade texten är min egen, men återfinns på mitt biblioteks blogg.
2. Amos Oz - en författare som jag har kvar att läsa och som jag tror kommer att utgöra min jul- och nyårsläsning.

Eller varför inte - Nawal El Saadawi? Stig Dagermansällskapet har ju matchat Svenska Akademien tidigare..

Uppdatering - SvD har skickat frågan om vinnare till litteraturreaktörer på några olika platser i världen. Philip Roth har lägst odds..

3 kommentarer:

  1. Alla fyra skulle jag jubla över. Jag är osäker på valet av Oz dock, tror att du kommer att tycka mycket om honom. Novellerna Lantliga scener och den självbiografiska romanen En berättelse om kärlek och mörker. O, så bra!

    SvaraRadera
  2. Åh, jag har ingen solklar favorit i år, så jag hoppas på JCO (som vanligt).

    SvaraRadera
  3. Varken 1 X eller 2 blev det i mitt fal..

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!